'Ik zat te klooien met mijn carkit en veroorzaakte een dodelijk ongeval'; Interpolis ontroert met indringende reclame

TILBURG - De Tilburgse verzekeringsmaatschappij Interpolis maakt indruk met een emotionele nieuwe reclame over de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer. In de minidocumentaire spreekt een veroorzaker van een dodelijk ongeval weggebruikers toe.

Quote

Het is ontzettend dapper van Koen dat hij zijn verhaal op deze manier heeft verteld. Hij laat zien dat dit iedereen kan overkomen

Ontwikkelaar Ruben Cusell

'Dit kan jou ook gebeuren'. Dat is de boodschap die Interpolis wilde overbrengen met de gisteren gepubliceerde video. Ontwikkelaar WeFilm deed dat met het aangrijpende verhaal van Koen. Hij reed een jongetje dood toen hij met zijn smartphone bezig was in het verkeer. ,,Met zijn verhaal willen we laten zien hoe groot de consequenties kunnen zijn", legt conceptontwikkelaar Ruben Cusell uit.

In de video moeten verschillende mensen hun rijkunsten laten zien op een speciaal parcours terwijl ze opdrachten uitvoeren op hun smartphone. Dat gaat niet bij iedereen even goed. Verschillende bestuurders knallen vol op een obstakel, en stappen dan verbaasd maar toch ook lachend uit. De reclame neemt een emotionele wending wanneer Koen na de test met de mensen in gesprek gaat over zijn eigen ervaringen. ,,Ik zat met mijn carkit te klooien, ik probeerde een nummer terug te zoeken", vertelt hij ze. ,,Toen ben ik met 90 kilometer per uur op de auto voor me geknald." Het jongetje op de achterbank van de auto overleefde het ongeval niet. ,,Dan stort je wereld echt in."

Echt

Het verhaal van Koen is echt, legt Cusell uit. Ook de reacties van de mensen die het parcours reden zijn niet gespeeld. ,,Zij wisten dat ze voor deze reclame een parcours zouden rijden met hun smartphone in de hand, maar wisten niet dat Koen daarna met ze in gesprek zou gaan." 

De indringende insteek van de video was een bewuste keuze van Cusell en zijn team. In eerste instantie bestond het idee voor de video enkel uit het parcours met de opdrachten. Bij nader inzien besloot WeFilm dat dit niet genoeg was. ,,Alleen het parcours zou te luchtig blijven, terwijl het om een ernstig onderwerp gaat", legt Cusell uit. ,,Het is ontzettend dapper van Koen dat hij zijn verhaal op deze manier heeft verteld. Hij laat zien dat dit iedereen kan overkomen."

Automodus

De reclame van Interpolis is gericht op de Automodus app. Met die applicatie wordt smartphonegebruik in het verkeer tegengegaan. Volgens Interpolis gebruikt 89 procent van de Nederlanders het telefoon in het verkeer. Het aantal verkeersdoden wat valt vanwege afgeleide bestuurders stijgt al jaren.

Volledig scherm
Een still uit de video waarin Koen vertelt over zijn ervaring als veroorzaker van een dodelijk ongeluk. © Videostill