Volledig scherm
Ter illustratie. © ANP

Minister kijkt naar verbod op bedienen mobieltje in de auto

DEN HAAG - Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen overweegt het bedienen van een mobieltje in de auto te verbieden. Ze is het beu dat automobilisten het verkeer in gevaar brengen doordat ze druk zijn met hun telefoon.

Nu is het volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens al verboden voor bestuurders hun telefoon vast te houden tijdens het rijden. Schultz kijkt of dit kan worden uitgebreid naar een ban op het bedienen van een mobiel, zegt ze in een interview met deze krant.

Schultz: ,,Dit is een groot probleem: als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg. Dus we moeten verder kijken. Verbieden is een optie."

Een verbod zou, mits haalbaar, alleen gelden voor het direct bedienen van een mobiel. Niet voor roken of het wijzigen van de radiozender.

Automatische uitschakeling
Daarnaast zoekt de verkeersminister naar technische oplossingen. Ze denkt bijvoorbeeld aan automatische uitschakeling van bepaalde functies tijdens het rijden of dat de telefoon wordt overgenomen door de auto. ,,We gaan daarover in gesprek met telecombedrijven. Als je Pokémons wilt vangen, schakelt de telefoon ook uit als je te hard gaat.''

Jaarlijks vallen er ongeveer 600 doden en zwaargewonden door mobiel bellen of het gebruik van sociale media in de auto, blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie. Ook handsfree bellen zorgt voor concentratieverlies. De kans op een ongeluk is bij bellen in de auto vier keer hoger dan normaal.

Verkeersopstoppingen
Ongelukken veroorzaken een belangrijk deel van de files. Steeds vaker staat het verkeer vast en voor de komende jaren wordt een toename van het aantal verkeersopstoppingen voorspeld. Schultz ziet de oplossing vooral in meer asfalt en besluit voor de verkiezingen nog zoveel mogelijk over extra wegen.

,,Deze kabinetsperiode leggen we zo'n 750 kilometer weg aan. De komende tien jaar komt daar zo'n 1.000 kilometer bovenop'', zegt de VVD-bewindsvrouw. ,,Mijn opvolger in een nieuw kabinet kan dat niet terugdraaien.''

Afspraken
Op de korte termijn probeert Schultz specifieke files op te lossen door afspraken te maken met lokale bestuurders en werkgevers over bijvoorbeeld werktijden, alternatieve vervoersmiddelen en spitsmijden. Ook gaat Rijkswaterstaat de bandenspanning van vrachtwagens extra controleren, omdat klapbanden geregeld tot opstoppingen leiden.