Foto van de Sint-Jan, enkele uren voor de opening van de Jeroen Boschexpositie.
Volledig scherm
Foto van de Sint-Jan, enkele uren voor de opening van de Jeroen Boschexpositie. © Gemeente Den Bosch

Nespresso gebruikt de Sint-Jan en dus wil de kerk koffie komen drinken

Wo 15 jun: De Sint-Jan. Onmisbaar voor menig inwoner van de stad Den Bosch. Daar kun je maar beter van afblijven. Nespresso. Onmisbaar voor menig koffieliefhebber. En van de heilige status van George Clooney kun je ook maar beter afblijven.

Door Bart Gotink

De koffiecupjesverkoper kwam naar Den Bosch, om aldaar een boutique te beginnen. En om het verkooppunt breed onder de aandacht te brengen, werd een mooie poster van de fijngekleurde cupjes gemaakt. In de vorm van de Sint-Jan, dat wel. Abri’s werden gevuld, de stad wat vrolijker gekleurd.

Puur commercieel
Kan dat zomaar, vroegen kerkgangers zich hardop af, heel soms zelfs een beetje bozig. Het gebruik van ‘onze’ kathedraal voor zo’n ‘exclusief commercieel’ product. Bestuurslid Pieter Kohnen pakte de telefoon op en belde de koffiemakers. Want hij denkt er hezelfde over als de kerkgangers. Zeven ton is er jaarlijks nodig om het gotische bouwwerk te onderhouden. Geen gekke dingen, nee, puur onderhoud. En daar gaat dus ook het nodige gemeenschapsgeld in zitten. De Sint-Jan mag publiek zijn, het is niet de bedoeling dat iedereen de beeltenis naar hartelust commercieel gaat inzetten.

Koffie 
Het is niet de eerste keer dat Kohnen de telefoon pakt. Een fotograaf verkocht ooit prachtige foto’s van het rijksmonument. De kerkbestuurder ging koffie drinken met die fotograaf. Dat leverde overigens niets op. Want uiteindelijk hebben ze bij de kerk geen poot om op te staan. Juridisch gezien. En al hadden ze dat wel, een leger aan advocaten hebben ze niet. Op zoek naar eenieder die de kerk ‘gebruikt’, gaan ze ook niet. Dat geld stoppen ze liever in de restauratie.

Ethische grens
Nee, het gaat helemaal niet om de juridische grens. Het draait om de ethische grens. Als de Vestingloop zonnige finishfoto’s maakt - met het bouwsel op de achtergrond - hoeven ze zich echt geen zorgen te maken. Iedereen kan aanvoelen dat zoiets van een andere categorie is.

Plezier en liefde
Bij Nespresso zijn ze zich van geen kwaad bewust. De beeltenis is gebruikt als eerbetoon aan Den Bosch. Als boegbeeld van plezier en liefde voor de stad. Dit is nooit de bedoeling geweest. Het beeld wordt niet meer gebruikt, want onduidelijkheid wil niemand.

Koffie (2)
Een dezer dagen wordt er samen koffie gedronken. Dan gaat Kohnen vertellen over de geschiedenis en de betekenis van de Sint-Jan voor Den Bosch. En een paar vragen stellen. Want als de koffiebrouwers de kerk zo ontzettend interresant vinden, waarom kunnen ze dan niet iets bijdragen aan het onderhoud? Of nog beter: misschien kan George Clooney wel steunbeer worden van de kathedraal.

Kost hem duizend euro per jaar. Iedereen blij.

De Nespresso-winkel zit in het pand waar voorheen De Rode Winkel gevestigd was.
Volledig scherm
De Nespresso-winkel zit in het pand waar voorheen De Rode Winkel gevestigd was. © Bart Gotink/BD
Nespresso in Den Bosch
Volledig scherm
Nespresso in Den Bosch
Nespresso in Den Bosch
Volledig scherm
Nespresso in Den Bosch © Bart Gotink/BD