De projectie Syrië is deel III van Guilty Landscapes is te zien op Theaterfestival Boulevard.
Volledig scherm
De projectie Syrië is deel III van Guilty Landscapes is te zien op Theaterfestival Boulevard. © Willem Popelier

Recensie Theaterfestival Boulevard: de kortste voorstelling maar de meest heftige

DEN BOSCH - Een stoel in een lege ruimte van de bovenzaal van theater Artemis. In Holms in Syrië staat net zo’n stoel. En als je op de stoel in Den Bosch gaat zitten, komt er op het wandvullend beeld ergens uit de puinhopen van Holms een jonge man lopen die voorzichtig manoeuvrerend tussen de brokken puin op de straat tegenover je ook op zo’n stoel gaat zitten. 

Hij kijkt je recht in de ogen, kopieert je gebaren en zingt een lied. Het klinkt droevig. Ooit, nog maar een paar jaar geleden schijnt Holms een van de mooiste steden van Syrië te zijn geweest.

Mooie brede straten met veel bomen en grote witte huizen. Nu hangen de vloeren van de etages als afgedankte lappen uit de opengereten huizen en ligt het puin metershoog. De live-verbinding met Syrië is deel III van Guilty Landscapes, het project waarmee theatermaker en kunstenaar Dries Verhoeven de bezoekers aan het denken wil zetten.

Acht minuten
​Deel I kwam uit een immens grote textielfabriek ergens in Azië. Maar deze, gemaakt met de hellelandschappen van Jeroen Bosch in het achterhoofd, komt toch net even harder aan. Het is met zijn acht minuten wellicht de kortste voorstelling op de Boulevard, maar zeker ook de meest heftige.

Lees meer nieuws, blogs en achtergronden over Theaterfestival Boulevard via bd.nl/boulevard.