Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD

Shoeby maakt voormalige V&D weer vol: 'Het is nadrukkelijk geen outlet'

Di 30 aug. Het was wel even schrikken toen een week of zes geleden het verzoek kwam: willen jullie een verdieping in de V&D huren? “We hebben direct met een aantal creatieve mensen bij elkaar gezeten, en na een uurtje waren we eruit. Deze kans moeten we niet laten lopen”, vertelt eigenaresse van Shoeby Mieke van Deursen op de winkelvloer waar de laatste spullen worden klaargezet.

Door Bart Gotink   In de V&D worden momenteel de laatste werkzaamheden verricht om de verdieping op 1 september te kunnen openen. Met de opening van Shoeby is het hele voormalige V&D pand weer gevuld met pop-upwinkels, tot in februari Hudson’s Bay het stokje overneemt.   Binnenstad
Beleving is het woord dat Van Deursen regelmatig in de mond neemt in de jongste winkel. Van kinderfeestjes tot vip-avonden en van een atelier tot een plek waar je je make-up kunt bijwerken: het moet meer zijn dan ‘gewoon een winkel’. Toch is het een a-typische locatie voor het bedrijf. Shoeby telt 225 winkels in Nederland, maar deze zijn vooral in dorpen en wijkwinkelcentra te vinden, en minder in binnensteden.   Vakanties
Een vloer van 1200 vierkante meter in de binnenstad huren voor beperkte tijd, dat vraagt dus om ‘lef’, aldus Van Deursen. „Een pand vinden en daar kleding inzetten is niet moeilijk. Maar ik wil geen concessie doen aan het Shoeby-concept. Het is dus nadrukkelijk geen outlet. We hebben hard gewerkt met ons creatieve team om alles mooi in te richten. Er zijn wel wat vakanties afgezegd op kantoor.”   Babbeltje
Want ondanks de omvang die de keten heeft bereikt, gelooft Van Deursen voor elke winkel in persoonlijk contact. Een babbeltje, hulp bij de aankoop, iemand die vertelt dat een broek ook niet zo mooi zit. Zo zijn ze begonnen als een kledingwinkeltje aan de Graafseweg in Den Bosch en alleen zo houdt Shoeby stand naast omvallende winkelketens en afnemende verkoop in de stenen winkel. Vooral in dat middensegment waarin de keten ook opereert.   Tevreden
Wanneer de winkel een succes is? Over omzet of bezoekers laat Van Deursen zich niet uit. “Als mensen hier binnenlopen en denken: wow! wat een mooie zaak. Dan ben ik zeer tevreden.”     POP-UP DEN BOSCH Begane grond: Autobedrijf Van Den Udenhout, Porsche Zuid-Nederland, La Place café Eerste verdieping: Shoeby Tweede verdieping: Gazelle Derde verdieping: Shop-in-shops: Acer, Cadeau-Outlet, Pieter cd's, Da Silva, Dungelmann, Verel Expo Vierde verdieping: La Place

Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D
Volledig scherm
Impressie van de pop-up Shoeby in pand V&D © Bart Gotink/BD