Volledig scherm
James Blake Op Best Kept Secret. © Jaap van der Doelen

James Blake zoekt de spanning tussen piano en elektronica

HILVARENBEEK - Al vroeg in de set komt James Blake’s grote hit ‘Limit To Your Love’ langs. Met zijn trage piano akkoorden en evenredige zang zou je kunnen vermoeden dat zoiets beter in een donker, klein en intiem zaaltje tot zijn recht komt dan op het hoofdpodium van een groot zomerfestival. Dat is het niet het geval, en ook van vroeg je kruit verschieten is allerminst sprake.

In tegendeel zelfs, het geeft hem alle ruimte om los te komen van enkel melancholische pianomelodieën, en hij gebruikt die om een boeiend spanningsveld te creëren tussen rustigere delen en zijn elektronische experimenten. In een nummer als ‘Life Round Here’ is goed te horen dat Blake ooit een vitaal onderdeel van de dubstep scene was, toen het genre nog daadwerkelijk met één been in de reguliere dub stond, en het meer om sfeer en opbouw ging dan om de drop. 'Part time love is life round here' zingt hij met zijn prettig fragiele zang, in de stuwende finale van de track omlijst door sirenes en diepe, diepe bassen.

Zo interessant en prikkelend kan het dus zijn, wanneer je elektronica loslaat op de traditionelere tonen uit een klein arsenaal aan keyboards. Ondersteund door een drummer en gitarist gaat hij door zijn setlist heen, volledig gespeend van iedere opsmuk. Het publiek luistert ademloos naar hem, vooral voorin het veld. Achterin verslapt de aandacht hier en daar wanneer hij een rustiger nummer speelt, wat voor Blake geen probleem is. Die durft wel een risico te nemen. ,,Thanks for coming to see us. This one can go either way”, is één van de beknopte aankondigingen halverwege.

Hij zingt veelal met zijn ogen dicht, en is wanneer hij ze weer opent gelukkig met de toewijding van het publiek, waarvan er velen blijven staan om alvast een goede plek voor de afsluiter van de dag te bemachtigen. Dat heeft ook Blake door wanneer hij gedag zegt: ,,Thank you so much, enjoy Radiohead.”

Tilburg e.o.