article
1.6517738
Di 11 okt. Nu het schip niet meer in het zicht ligt, verkoopt rederij Wolthuis 70 procent minder kaartjes aan passanten. En dus zullen er volgend jaar minder rondvaarten worden gehouden. „Een bittere pil”, aldus John van Bakel van de reder. Met nieuwe rondvaarten proberen ze iets van het verlies goed te maken.
Bijna niemand ziet schip van rederij Wolthuis nog: 70 procent minder kaartjes verkocht aan passanten
Di 11 okt. Nu het schip niet meer in het zicht ligt, verkoopt rederij Wolthuis 70 procent minder kaartjes aan passanten. En dus zullen er volgend jaar minder rondvaarten worden gehouden. „Een bittere pil”, aldus John van Bakel van de reder. Met nieuwe rondvaarten proberen ze iets van het verlies goed te maken.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht-den-bosch/bijna-niemand-ziet-schip-van-rederij-wolthuis-nog-70-procent-minder-kaartjes-verkocht-aan-passanten-1.6517738
2016-10-12T06:46:56+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6517903.1476197663!image/image-6517903.jpg
Den Bosch,s-Hertogenbosch,Stadsgezicht Den Bosch
Stadsgezicht Den Bosch
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht Den Bosch / Bijna niemand ziet schip van rederij Wolthuis nog: 70 procent minder kaartjes verkocht aan passanten

Bijna niemand ziet schip van rederij Wolthuis nog: 70 procent minder kaartjes verkocht aan passanten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het schip van rederij Wolthuis, achter het Bolwerk
    Di 11 okt. Nu het schip niet meer in het zicht ligt, verkoopt rederij Wolthuis 70 procent minder kaartjes aan passanten. En dus zullen er volgend jaar minder rondvaarten worden gehouden. „Een bittere pil”, aldus John van Bakel van de reder. Met nieuwe rondvaarten proberen ze iets van het verlies goed te maken.
    Daarvoor betalen we ook meer huur. Maar de inkomsten lopen juist terug
     
    Waar het schip De Oude Dirk eerst aan de Wilhelminabrug lag, ligt deze sind vorig jaar 150 meter verderop, aan de achterkant van het Bolwerk. Daardoor is deze niet meer zichtbaar op de drukke looproute tussen het station en het centrum. En dat zorgt dus voor fors minder aanloop, aldus Van Bakel. Bezoekers moeten namelijk bij het Bolwerk naar beneden en dan het gehele terras over voor ze überhaupt een schip van de reder kunnen zien.
     
    Vier naar drie naar twee
    Van Bakel stelt ‘geen buitenlandse toerist’ meer aan boord te hebben. Hij geeft het voorbeeld van een groep toeristen die op de Parade de rondvaart van het bedrijf had geboekt. Rond het Bolwerk kon niemand van de groep het schip echter vinden, waarna al het personeel van boord ging om de gasten te zoeken. Van Bakel: „We hebben hier nu prachtig voorzieningen gekregen. Daarvoor betalen we ook meer huur. Maar de inkomsten lopen juist terug. Van vier tochten per dag in de zomer gingen we vorig jaar al naar drie. Komend seizoen zullen dat er vermoedelijk nog twee zijn.”
     
    Pannenkoekenboot 
    Als alternatief begint de reder volgend jaar met de pannenkoekenboot voor gezinnen. Onderweg worden dan pannenkoeken gegeten en kinderen mogen een stukje meesturen met de kapitein. Ook zal de dagtocht naar Heusden vaker gevaren worden, in de hoop dat deze nieuwe vaarten het verlies kunnen compenseren.

    Geld
    Van Bakel begrijpt best dat hij ook geen borden mag plaatsen richting hun aanlegsteiger, vanwege het straatbeeld. En hij benadrukt meermaals goed contact te hebben met de Kring Vrienden en de gemeente. Maar wel ziet hij graag het een en ander veranderen. „Als je in Maastricht of Amsterdam de stad in wandelt, val je gelijk in de nautische sferen. Je ziet de locaties waar je rondvaart kunt boeken, en dat nodigt uit. Den Bosch kan dat ook organiseren. Er is genoeg mooi water en er zijn genoeg mooie vaarten in de stad. En economisch is het ook goed: toeristen die hier komen voor het water, geven ook geld uit in de stad.”