article
1.6427718
Do 22 sep. Er staan nog altijd 200 tot 300 binnenstadsbewoners op de wachtlijst voor een parkeervergunning. En dus wil de Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (Blb) meer parkeerplaatsen op straat voor bewoners. Dat moet ten koste gaan van het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers van de stad, betoogt voorzitter van de Blb Henk Schuurs.
'Geef binnenstadsbewoners de parkeerplaatsen op straat, stuur bezoekers naar parkeergarage's'
Do 22 sep. Er staan nog altijd 200 tot 300 binnenstadsbewoners op de wachtlijst voor een parkeervergunning. En dus wil de Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (Blb) meer parkeerplaatsen op straat voor bewoners. Dat moet ten koste gaan van het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers van de stad, betoogt voorzitter van de Blb Henk Schuurs.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht-den-bosch/geef-binnenstadsbewoners-de-parkeerplaatsen-op-straat-stuur-bezoekers-naar-parkeergarage-s-1.6427718
2016-09-22T14:05:02+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5344984.1445004184!image/image-5344984.jpg
Den Bosch,s-Hertogenbosch,Stadsgezicht Den Bosch
Stadsgezicht Den Bosch
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht Den Bosch / 'Geef binnenstadsbewoners de parkeerplaatsen op straat, stuur bezoekers naar parkeergarage's'

'Geef binnenstadsbewoners de parkeerplaatsen op straat, stuur bezoekers naar parkeergarage's'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Parkeergarage Paleiskwartier Den Bosch
    Do 22 sep. Er staan nog altijd 200 tot 300 binnenstadsbewoners op de wachtlijst voor een parkeervergunning. En dus wil de Bewonersvereniging Leefbare Binnenstad (Blb) meer parkeerplaatsen op straat voor bewoners. Dat moet ten koste gaan van het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers van de stad, betoogt voorzitter van de Blb Henk Schuurs.
    Dat is ook nog eens goed voor de exploitatie van de Sint-Jansgarage

    Door Bart Gotink

    „Er is genoeg plaats in de parkeergarages. En met de Sint-Jansgarage hebben we er bovendien een prachtige parkeergarage bij. Laat bezoekers van de stad daar parkeren, en geeft de ruimte op straat aan de bewoners. Dat is ook nog eens goed voor de exploitatie van de Sint-Jansgarage”, zo stelt Schuurs.

    40 mensen
    Afgelopen jaar heeft de gemeente geprobeerd de hele wachtlijst voor een parkeervergunning weg te werken. Dat gebeurde onder meer door iedereen op de wachtlijst een plek in de gemeentelijke parkeergarages Wolvenhoek, St.-Josephstraat en Stationsplein aan te bieden. Bewoners blijven echter liever op de wachtlijst staan, dan te kiezen voor een plek in de garage, omdat dat laatste veel duurder is, zo lijkt het. Zo kost een plek in een garage jaarlijks ruim 800 euro, terwijl parkeren op straat langs de Zuid-Willemsvaart neerkomt op ruim 200 euro per jaar. Volgens Schuurs hebben slechts 40 mensen gebruik gemaakt van het aanbod.

    Fietsje
    Schuurs stelt verder dat binnenstadbewoners regelmatig ‘s avonds rondjes rijden door de stad op zoek naar een plek om hun bolide te stallen. Ook parkeren bewoners hun auto buiten de stad, om vervolgens op een fietsje naar huis te gaan, omdat ze geen vergunning hebben. Dat terwijl plaatsen voor bezoekers 's avonds leeg staan, volgens Schuurs. Als voorbeeld noemt hij daarbij de Westwal.

    Sectoren
    Dat bewoners rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek komt overigens ook door het vergroten van de pakeersectoren, denkt Schuurs. Door deze parkeersectoren te vergroten kon de gemeente extra vergunningen afgeven, omdat daarmee meer flexibiliteit ontstaat. De vergroting van de sectoren wordt komende maanden geëvalueerd. ,,Dat wachten we nog even af", aldus Schuurs.