article
1.6365785
Vr. 9 sept. Tot groot verdriet van de reizigers komt er mogelijk een eind aan de gratis elektrische busjes die het voetgangersgebied van de binnenstad doorkruisen. Een rondje met het busje: ,,Mijn vriendin loopt met een rollator, die zal het nu wel zwaarder krijgen."
Gratis elektrische busjes dreigen te sneuvelen: 'Ouderen zullen het gaan missen'
Vr. 9 sept. Tot groot verdriet van de reizigers komt er mogelijk een eind aan de gratis elektrische busjes die het voetgangersgebied van de binnenstad doorkruisen. Een rondje met het busje: ,,Mijn vriendin loopt met een rollator, die zal het nu wel zwaarder krijgen."
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht-den-bosch/gratis-elektrische-busjes-dreigen-te-sneuvelen-ouderen-zullen-het-gaan-missen-1.6365785
2016-09-09T14:03:02+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6365993.1473429291!image/image-6365993.jpg
Den Bosch,s-Hertogenbosch,Stadsgezicht Den Bosch
Stadsgezicht Den Bosch
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht Den Bosch / Gratis elektrische busjes dreigen te sneuvelen: 'Ouderen zullen het gaan missen'

Gratis elektrische busjes dreigen te sneuvelen: 'Ouderen zullen het gaan missen'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Mevrouw Karyan stapt in de elektrische bus
      Fotograaf
    Vr. 9 sept. Tot groot verdriet van de reizigers komt er mogelijk een eind aan de gratis elektrische busjes die het voetgangersgebied van de binnenstad doorkruisen. Een rondje met het busje: ,,Mijn vriendin loopt met een rollator, die zal het nu wel zwaarder krijgen."
    Waarom moeten leuke dingen altijd verdwijnen?

    Door Bart Gotink

    De gratis busjes waren onderdeel van een proef van twee jaar, die afloopt op 2 januari. Omdat de reizigersaantallen niet al te hoog liggen, de busjes tot nauwelijks minder autoverkeer leiden en de kosten per reiziger hoog zijn (8,22 euro), acht B en W het vervoer ‘niet levensvatbaar’. De gemeenteraad mag echter een laatste oordeel vellen.

    Ouderen
    Bij de halte voor het Jeroen Bosch Art Centre wacht Mevrouw Karyan op het busje. Zij is een van die tevreden klanten voor wie de afstanden te voet soms te groot zijn. ,,Vooral de halte op de Markt en bij het stadhuis is handig voor ouderen. Waarom moeten leuke dingen altijd verdwijnen?”, vraagt zij zich af. ,,En de bus zit regelmatig echt vol. Ik heb wel eens gezien dat mensen moesten wachten op het volgende busje." B en W noemt de loopafstanden in de binnenstad echter ‘acceptabel’ en wijst erop dat de afstanden maximaal 400 meter zijn. 

    Vijf mensen
    Gemiddeld zitten er in elke rit vijf mensen. Een offerte voor komende jaren is nog niet binnen, maar in 2015 en 2016 kostte dit jaarlijks 600.000 euro, wat 8,22 per reiziger is. Daarvoor rijden de busjes elk kwartier tussen 9 en 19 uur. Het overgrote deel van die reizigers zijn 60-plussers. De waardering voor de busjes onder hen ligt zeer hoog, blijkt ook uit een evaluatie. Zo is bijna 90 procent van de reizigers tevreden, 60 procent geeft de bus een acht of hoger.

    Gastvrij
    Ook chauffeur Ton Boudewijns denkt dat de busjes, en dan vooral de halte op de Markt, gemist gaat worden. ,,Ik zie het gebruik sinds de start van de proef zeker groeien. Vooral tijdens de Boschexpositie was het erg druk.” En ja, toen moesten er dus regelmatig mensen wachten bij de halte. ,,Maar dat was wel een leuke periode hoor, met al die nationaliteiten in de bus", vertelt hij terwijl hij stapvoets door de Hinthamerstraat rijdt. "Harder lukt vaak niet, en ik hou er niet zo van om te bellen."

    Rituitval
    De bussen vertonen mankementen zo staat in het raadsvoorstel van B en W. Daardoor is de rituitval hoog en worden er regelmatig busjes ingezet die gewoon op diesel lopen, zo vertelt ook Boudewijns. ,,En dat is niet de bedoeling". Daarnaast laat slechts 5 procent van de reizigers zijn auto staan om met het openbaar vervoer te komen. Dat scheelt slechts zeventig ritjes per dag, en dat is te weinig, aldus het stadsbestuur.

    Gastvrij
    De proef draagt bij aan een gastvrije stad, stellen de meeste reizigers. ,,Mijn vriendin loopt met een rollator, die krijg het nu wat zwaarder", vertelt mevrouw Krijgh uit Ammerzoden. ,,Zij kan nooit meer dezelfde afstanden afleggen." Zelf zit ze een paar keer maand in de busjes, om de afstand van het station naar de binnenstad te overbruggen. En dus is het jammer als deze verdwijnt. Een van de alternatieven die wordt aangeboden is het vragen van een klein bedrag. ,,Ik ben best bereid een euro te betalen als dat er voor nodig is," aldus Krijgh. Een Bosschenaar in de bus wil echter niet betalen voor een ritje. ,,Ik reis regelmatig met de kleinkinderen een rondje, omdat het leuk is. Maar een euro vind ik echt overdreven. Daarmee kun je de gastvrijheid in de stad niet behouden."

    Alternatieven
    Het vragen van zo'n geldbedrag zal wel tot minder reizigers leiden, stelt B en W. Verder overweegt men minder busjes te laten rijden of een buurtbusconcept te starten, met vrijwillige chauffeurs. Maar als de raad besluit dat het voorbij is, dan wordt het laatste rondje op 1 januari 2017 gereden.