article
1.6513625
Ma 10 okt. De gratis elektrische busjes die door het centrum rijden, dreigen te sneuvelen. Vier particulieren onderzoeken of de 'dure' busjes toch te redden zijn, bijvoorbeeld met vrijwilligers.
Vrijwilligers moeten gratis binnenstadsbusjes gaan redden
Ma 10 okt. De gratis elektrische busjes die door het centrum rijden, dreigen te sneuvelen. Vier particulieren onderzoeken of de 'dure' busjes toch te redden zijn, bijvoorbeeld met vrijwilligers.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht-den-bosch/vrijwilligers-moeten-gratis-binnenstadsbusjes-gaan-redden-1.6513625
2016-10-10T14:13:24+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6365993.1473429291!image/image-6365993.jpg
Den Bosch,s-Hertogenbosch,Stadsgezicht Den Bosch
Stadsgezicht Den Bosch
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht Den Bosch / Vrijwilligers moeten gratis binnenstadsbusjes gaan redden

Vrijwilligers moeten gratis binnenstadsbusjes gaan redden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Mevrouw Karyan stapt in de elektrische bus
      Fotograaf
    Ma 10 okt. De gratis elektrische busjes die door het centrum rijden, dreigen te sneuvelen. Vier particulieren onderzoeken of de 'dure' busjes toch te redden zijn, bijvoorbeeld met vrijwilligers. 
    Waarom moeten leuke dingen altijd verdwijnen?

    Door Bart Gotink

    „Als je hoort hoe erg dit in de stad leeft, komt je vanzelf tot de conclusie dat opheffen van de busjes een enorme verschraling is”, stelt Joop Thissen.  Hij onderzoekt met drie anderen of de busjes niet toch kunnen worden voortgezet. „Het is voor ouderen en gehandicapten een mogelijkheid weer de binnenstad in te komen.”

    Te duur
    Om de gratis elektrische busjes te redden wordt onder meer gekeken of er vrijwilligers als chauffeurs ingezet kunnen worden, om tot een stuk 'kostenbeheersing; te komen. Volgens een evaluatie rijden er per rit gemiddeld vijf mensen met de busjes mee. Dat is ruim acht euro per persoon. Te duur, vindt B en W, die ervoor pleitte te stoppen met de pilot. Nu is de gemeente echter weer in gesprek met het viertal.

    Theoretisch getal
    Dat er gemiddeld maar vijf mensen in de busjes zitten, noemt Thissen een ‘theoretisch getal’. „Als je alle ritten deelt op jaarbasis, kun je daar best op uitkomen. Maar er zijn ook ritten die zo vol zitten, dat mensen moeten wachten op het volgende busje.” Naast Thissen komt het initiatief ook van Coen Free, Herman van de Kamp en Ben van Herpen.

    Frequentie en tarief
    Momenteel rijden de chauffeurs van Arriva zelf op de busjes. Ook de frequentie (nu elk kwartier) of invoering van een eventueel tarief voor het gebruik van de busjes wordt bestudeerd om tot een goedkoper project te komen.  „Al willen we hard ons best doen om de voorziening gratis te houden”, aldus Thissen.

    Haast
    Komende drie maanden zal worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn. Enige haast is geboden, aangezien de pilot met Arriva op 1 januari afloopt. Dan hebben de busjes twee jaar lang als door de binnenstad gereden. Nu wordt de helft van de kosten nog door het Rijk betaald. Als de gemeente door wilt met de busjes, moet het alles zelf ophoesten. Arriva vraagt voor voortzetting 673.000 euro per jaar.