article
1.6173710
Do 7 juli: 'Superplan', 'eindelijk beweging in het centrum', 'prima ontwikkeling'. Lof te over voor het nieuwe plan van de gemeente en vastgoedeigenaar Wereldhave om een nieuwe rechtstreekse (en overkapte) winkelverbinding tussen het Pieter Vreedeplein en de Emmapassage te creëren.
Drastische doorbraak binnenstad: 'superplan' met veel vraagtekens
Do 7 juli: 'Superplan', 'eindelijk beweging in het centrum', 'prima ontwikkeling'. Lof te over voor het nieuwe plan van de gemeente en vastgoedeigenaar Wereldhave om een nieuwe rechtstreekse (en overkapte) winkelverbinding tussen het Pieter Vreedeplein en de Emmapassage te creëren.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/drastische-doorbraak-binnenstad-superplan-met-veel-vraagtekens-1.6173710
2016-07-07T08:49:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6173726.1467881079!image/image-6173726.png
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Drastische doorbraak binnenstad: 'superplan' met veel vraagtekens

Drastische doorbraak binnenstad: 'superplan' met veel vraagtekens

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het plan voor de binnenstad. Afbeelding Brabants Dagblad
    Do 7 juli: 'Superplan', 'eindelijk beweging in het centrum', 'prima ontwikkeling'. Lof te over voor het nieuwe plan van de gemeente en vastgoedeigenaar Wereldhave om een nieuwe rechtstreekse (en overkapte) winkelverbinding tussen het Pieter Vreedeplein en de Emmapassage te creëren.
    Nu wel doorpakken, niet dat we over drie jaar nog in de rotzooi zitten.

    door Bas Vermeer

    Met het lof voor het dinsdag gepresenteerde plan - een verkenning die nog in een stedenbouwkundig plan moet worden omgezet - komen ook kanttekeningen.

    'Oppassen dat de Juliana van Stolbergstraat door de nieuwe route niet buiten spel wordt gezet.' 'De binnenstad verandert jarenlang in een bouwput.' 'Waak ervoor dat je de noord- zuidverbinding niet door een oost- westverbinding vervangt.'

    'Waken'
    Dat mensen straks van Emmapassage naar het Pieter Vreedeplein lopen en niet meer van Heuvel naar het Radiopleintje trekken, verduidelijkt Réne Philipsen die laatste kanttekening. Zijn modezaak zit in de Heuvelstraat, ter hoogte van de Oude Markt. Of de plannenmakers er 'een beetje' voor willen waken dat dat deel van Heuvelstraat niet buiten de boot valt.

    De vrees zit niet heel diep. "Men komt hier toch wel via het station en de Nieuwlandstraat. En het plan is uitstekend voor Tilburg. Als we straks de eerste stad met een Hudson's Bay zijn, is dat geweldig." En ook al zit zijn doelgroep niet tussen de Primarkbezoekers 'het is wel goed voor de loop'.

    Ankerpunten
    De Primark en warenhuisketen Hudson's Bay vormen de ankerpunten van de nieuwe route. Voor de doorbraak gaan de panden van V&D, Hema en/of C&A op de schop. Ze worden opgesplitst in kleinere winkelruimtes. Er verrijzen twee nieuwe woontorens in het kernwinkelgebied en de Emmapassage ondergaat een forse renovatie.

    Het Pieter Vreedeplein zal er de vruchten van plukken, reageert Harry Broers, eigenaar van Intertoys en voorzitter van de winkeliersvereniging Pieter Vreedeplein. "Een effectief winkelrondje, goede aaneensluiting zonder dat er onnodige vierkante meters bijkomen. De stad kan geen extra winkelruimte meer dragen."

    Komt de uitvoering – de doorsteek ligt er in 2018 – niet te laat? "In deze tijd komt alles te laat. Dit hadden we al liever gezien toen het Pieter Vreedeplein openging, maar daar moeten we mee dealen. Laten we deze kans aangrijpen."

    Positief
    Bij de Winkeliersvereniging Binnenstad Tilburg (WBT) is de stemming positief. "We zijn hartstikke blij dat er wordt geïnvesteerd in de stad", zegt voorzitter Marlous Mutsaers. Maar ook daar alvast een voorzichtige kanttekening: want het plan spitst zich op een klein deel van de binnenstad toe. "Dat ligt natuurlijk voor de hand door de twee grote nieuwkomers, maar je moet óók kijken wat dit bijvoorbeeld voor de Schouwburgpromenade, Juliana van Stolbergstraat en het dwaalgebied betekent." Mutsaers vindt het nog te vroeg om concreet kritiek te leveren: "We leggen nu eerst ons oor te luister bij de achterban."

    "Dit is heel erg goed voor de stad, met het warenhuis en Primark een echte impuls", zegt Marcel Kattestaart, winkelier aan het Stadhuisplein. "Nu wel doorpakken, niet dat we over drie jaar nog in de rotzooi zitten. En de passage zelf wordt, zo zag ik, zes meter breed. Dat is volgens mij wel heel erg aan de smalle kant."

    Nieuwe connecties
    In de hoek waar de Emmapassage het Piusplein raakt, wordt er bij speciaalzaak Havana en herenzaak Comme ça positief op het plan gereageerd. "De stad wordt zo meer een geheel", zegt Havanna-eigenaresse Mariska van Outheusden. "Nieuwe connecties, daar heeft iedereen baat bij. En dat het Hendrikhof verdwijnt, is helemaal niet erg. Daar wil je 's avonds niet overheen fietsen."

    Bij Comme ça zijn er nog veel vragen. De winkel ligt straks in het verlengde van de nieuwe passage. Het is nog niet duidelijk hoe de toekomst in dat deel van de passage vorm krijgt, of de zaak bijvoorbeeld op precies dezelfde plek blijft "We zitten hier al 25 jaar en zijn van plan om er nog heel wat jaren aan toe te voegen", zegt Francois Veenstra (de winkel bestaat 35 jaar). Maar zorgen? Die zijn er nu nog niet. "Blij dat er wat gebeurt. We zijn de zesde stad van Nederland, maar het is hier verouderd. Het is tijd voor vernieuwing."

    En commentaar van Ridder De Vries: