article
1.5870352
Di 29 mrt: In een groot deel van de Spoorzone wordt per 1 mei betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om de Philips Vingboonsstraat, een deel van de Gasthuisring, de Lange Nieuwstraat, Atelierstraat, Wagenstraat en Fraterstraat.
Groot deel Spoorzone wordt betaald parkeren
Di 29 mrt: In een groot deel van de Spoorzone wordt per 1 mei betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om de Philips Vingboonsstraat, een deel van de Gasthuisring, de Lange Nieuwstraat, Atelierstraat, Wagenstraat en Fraterstraat.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/groot-deel-spoorzone-wordt-betaald-parkeren-1.5870352
2016-03-29T14:32:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5287873.1479369801!image/image-5287873.png
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg,Spoorzone,tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Groot deel Spoorzone wordt betaald parkeren

Groot deel Spoorzone wordt betaald parkeren

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het onderzoeksgebied betaald parkeren eerder dit jaar.
    Di 29 mrt: In een groot deel van de Spoorzone wordt per 1 mei betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om de Philips Vingboonsstraat, een deel van de Gasthuisring, de Lange Nieuwstraat, Atelierstraat, Wagenstraat en Fraterstraat.
    De parkeerdruk wordt in die straten al lange tijd gevoeld

    door Bas Vermeer

    Het onderzoeksgebied voor het betaald parkeren was vele malen groter. De gemeente stuurde naar alle bewoners tussen de spoorlijn, Veldhoven-, Besterdring en Vredeman de Vriesstraat een enquête (zie afbeelding).

    Per gebied mochten de bewoners aangeven of ze voor of tegen zijn. Alleen als 30 procent van de bewoners reageerde - en 50 procent daarvan vóór regulering stemde - zou het betaald parkeren worden ingevoerd.

    Van de 6 deelgebieden stemden er 2 voor. Het gaat om de gebieden die het dichtst bij de spoorlijn liggen en daarmee het meeste merken van de ontwikkeling van de Spoorzone.

    Clarissenhof
    De parkeerdruk wordt in die straten al lange tijd gevoeld. Op de voormalige NS-Werkplaats parkeerden ooit alleen de werknemers. Nu wordt er 200.000 vierkante meter grond ontwikkeld, op de lange termijn verrijzen er 1500 wooneenheden. De nieuwbouw van wijk Clarissenhof - goed voor 339 woningen in twee jaar - is net van start.

    Hoewel er voor de wijk een nieuwe garage wordt gebouwd - waar men betaald kan parkeren - kan de gemeente de bewoners van Clarissenhof niet verplichten er gebruik van te maken. Die zouden ook hun auto’s in het omliggende (en vooralsnog gratis) gebied neer kunnen zetten.

    'UWV-overlast'
    Bij de Lange Nieuwstraat bestaat al veel onvrede over het parkeren van UWV-bezoekers en -personeel in ‘hun’ straat. Het UWV trok eind 2014 in het nieuwe pand aan de Burgemeester Brokxlaan. Het UWV liet - bij monde van een woordvoerder - na klachten weten ‘zich er bewust van te zijn dat bezoekers in de omgeving parkeren’. En inderdaad: ook de werknemers van UWV parkeren niet allemaal in de UWV-garage. „Want de garage is niet groot genoeg.”

    Regels
    Op het moment dat de regulering wordt ingevoerd geldt van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 22 uur betaald parkeren. Voor een parkeervergunning betaalt een bewoner 31 euro per kwartaal, voor de tweede auto nog eens 48 euro per kwartaal.