article
1.6092402
Do 9 juni: 'Tilburgers gaven in 1867 de weg van Hilvarenbeek naar het Ven spontaan de naam Piusstraat en zo is het gebleven. In 1923 kwam er ook een Piushaven. Hoewel in structuurplannen - zoals die van 1976 en 1990 - is gerept van 'recreatieve ontwikkeling' bleef het gebied rond de haven lang in diepe slaap'.
'Hoe de Piushaven als Doornroosje tot leven werd gekust'
Do 9 juni: 'Tilburgers gaven in 1867 de weg van Hilvarenbeek naar het Ven spontaan de naam Piusstraat en zo is het gebleven. In 1923 kwam er ook een Piushaven. Hoewel in structuurplannen - zoals die van 1976 en 1990 - is gerept van 'recreatieve ontwikkeling' bleef het gebied rond de haven lang in diepe slaap'.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/hoe-de-piushaven-als-doornroosje-tot-leven-werd-gekust-1.6092402
2016-06-09T17:46:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6093441.1465478977!image/image-6093441.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / 'Hoe de Piushaven als Doornroosje tot leven werd gekust'

'Hoe de Piushaven als Doornroosje tot leven werd gekust'

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Piushaven in 1930, het pand waar Burgemeester Jansen nu zit, stond er toen al. Foto Regionaal Archief Tilburg
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Piushaven in de jaren '30. Foto Regionaal Archief Tilburg
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Piushaven in de jaren '70. Foto Regionaal Archief Tilburg
    Do 9 juni: 'Tilburgers gaven in 1867 de weg van Hilvarenbeek naar het Ven spontaan de naam Piusstraat en zo is het gebleven. In 1923 kwam er ook een Piushaven. Hoewel in structuurplannen - zoals die van 1976 en 1990 - is gerept van 'recreatieve ontwikkeling' bleef het gebied rond de haven lang in diepe slaap'. 
    Paul, niet in Jeruzalem! Niet doen! Je gaat kapot!

    door Bas Vermeer

    'Maar sinds 2001 is er veel ten goede veranderd', vertelt Jaap Vromans (stadsplanner van 1972 tot 2005). 'Als een Doornroosje is het gebied tot leven gekust.' Vromans doet zijn verhaal in het 77 pagina's tellende boekwerk 'Ruig en goed - 15 jaar gebiedsontwikkeling Piushaven Tilburg'. In zeven hoofdstukken van het donderdag verschenen werk wordt de haven onder de loep genomen.

    Het protest
    Over hoe de haven op het nippertje werd gered bijvoorbeeld. De haven - aangelegd als zijtak van het Wilhelminakanaal - raakte in de jaren '50 in onbruik doordat de vrachtwagen in zwang kwam. Die pasten niet door de smalle straten van de haven en bedrijven trokken weg. Rond 1981 was een groot deel van de haven al niet meer in gebruik. 

    De geplande Havendijkroute, die van de Piushaven een invalsweg naar het centrum zou maken, zagen veel omwonenden niet zitten. Ze begonnen de actiegroep 'Havendrijkroute NEE', terwijl schippers John La Haye en Caroline Docters van Leeuwen in 1996 stichting Thuishaven Tilburg in leven riepen om de route te voorkomen én de haven een eigen identiteit te geven. Het protest werkte.

    De voorhoede
    In 2001 nam de gemeenteraad het besluit om van het verouderde industrieterrein Piushaven een levendig woongebied te maken. Vlak bij het centrum, maar met een eigen karakter. Er werd 20 miljoen euro vrijgespeeld om dat mogelijk te maken. Hoewel het niet eerste plan was rond de haven, was het dit keer wel raak. De kiem van de haven zoals Tilburg die nu kent. 

    De plannen voor de ontwikkeling van het gebied zijn sinds 2003 flink gewijzigd: het oorspronkelijke plan om 2500 woningen te realiseren werd aangepast naar 1500 en hiervan is nu ongeveer de helft af. Het gebied ging pas leven door de bewoners, bedrijven en activiteiten. De voorhoede
    werd gevormd door café Burgemeester Jansen (in deze blog vertellen de eigenaren hun verhaal) en kappersboot Hardy's.

    'Niet doen!'
    Maar na 2010 was de haven nog steeds een schim van het gebied dat het vandaag de dag is. "Alle gevestigde ondernemers waarmee ik heb gesproken, zeiden: 'Paul, niet in Jeruzalem! Niet doen! Je gaat kapot!'", aldus Paul de Kanter, initiatiefnemer van het Stadsstrand. Het strand dat de afgelopen drie seizoenen 100.000 bezoekers naar de monding van de haven lokte.

    En in 2012 vestigden Michel Deneef en zijn vrouw zich aan de Piushaven: bed & breakfast Villa Pastorie. 'Wat ze daar in hemelsnaam gingen doen', vroegen nog steeds veel mensen zich af. "Het was ook wel een puinhoop", aldus Deneef. Voor hem was het gebied de voornaamste reden: "Het is de enige plek in Tilburg waar water is. Ook het feit dat het gebied in ontwikkeling was, al was het nog lang niet zo bruisend als nu, trok mij aan. Lange tijd was de Piushaven toch te onbekend, maar de afgelopen twee, drie jaar is dat geëxplodeerd."

    De toekomst?
    Het boekwerk - waar we in hebben gegrasduind  voor de blog die u nu leest -  wordt uitgegeven om de 15 jaar ontwikkeling van de haven te belichten. "Een mooi rond getal om er eens stil bij te blijven staan", zegt wethouder Berend de Vries (Piushaven, D66). "Welke lessen hebben we geleerd? Waar komen we vandaan?"

    En waar gaan we naartoe? Nog meer horeca aan de haven? Alwaar De Visserij en het restaurant op de middenpier de volgende nieuwkomers zijn. "De groei is er daarna wel een beetje uit, horeca moest nooit te dominant worden aan de haven", aldus de wethouder. De meeste beweging zit in de woningbouw. Tussen de haven en de AaBe Fabriek waar de Veolia-remise verdwijnt, op het voormalige Lips-terrein of (op de korte termijn) bij het voormalige Cementbouw. "Daar staan heel veel mensen voor in de rij, iedere woning had wel vijf keer verkocht kunnen worden." 

    Residentie Piushaven
    En, zo leert het boek, ook vanuit de gemeente wordt reikhalzend uitgekeken naar het aflopen van de erfpacht van het 'verguisde' wooncomplex aan de kop van de haven. 'Dat vloekt met de rest van het gebied'. "De Piushaven is, net als de stad, nooit af", aldus Thérèse Mol, de projectleider van de Piushaven. 

    Afijn, we hebben al rijkelijk geplukt uit Ruig en goed. Het boek omvat veel meer - over de bekende supervisor Riek Bakker bijvoorbeeld of de visie van de Eindhovense kunstenaar John Körmeling - en ligt na 20 juni bij Gianotten en Livius in de schappen. Of het is hier online te bestellen.
    Voor de havenliefhebbers dus.