article
1.5623491
Woe 13 jan: De Nieuwlandstraat wordt een jaar autoluw. Tussen 6 uur en 11 uur in de ochtend mag verkeer er doorheen, daarna gaat de straat op slot. Alleen bewoners krijgen ontheffing. Zij mogen op elk moment van de dag met de auto door ‘hoofdstraat van het dwaalgebied’.
Na twintig jaar discussie worden auto's uit de Nieuwlandstraat geweerd (poll)
Woe 13 jan: De Nieuwlandstraat wordt een jaar autoluw. Tussen 6 uur en 11 uur in de ochtend mag verkeer er doorheen, daarna gaat de straat op slot. Alleen bewoners krijgen ontheffing. Zij mogen op elk moment van de dag met de auto door ‘hoofdstraat van het dwaalgebied’.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/na-twintig-jaar-discussie-worden-auto-s-uit-de-nieuwlandstraat-geweerd-poll-1.5623491
2016-01-13T18:31:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5623587.1475169727!image/image-5623587.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Na twintig jaar discussie worden auto's uit de Nieuwlandstraat geweerd (poll)

Na twintig jaar discussie worden auto's uit de Nieuwlandstraat geweerd (poll)

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Nieuwlandstraat werd al vaker afgesloten voor feesten, nu wordt 'ie - als proef - misschien autoluw. Archieffoto BeeldWerkt
    • Nieuwlandstraat
      Titel
      Nieuwlandstraat
      Fotograaf
    Woe 13 jan: De Nieuwlandstraat wordt een jaar autoluw. Tussen 6 uur en 11 uur in de ochtend mag verkeer er doorheen, daarna gaat de straat op slot. Alleen bewoners krijgen ontheffing. Zij mogen op elk moment van de dag met de auto door ‘hoofdstraat van het dwaalgebied’.
    Sommige ondernemers vinden het niet ver genoeg gaan
    door Bas Vermeer
     
    De gemeente wil halverwege dit jaar nog met de proef beginnen. „De reden? Eigenlijk is dat er maar één”, aldus wethouder Mario Jacobs (GroenLinks, verkeer). „Het allerbelangrijkste is dat het straks fijn is om in die straat te zijn.”

    'Onveiligheid
    Hijzelf passeert de Nieuwlandstraat al fietsend vier of vijf keer per dag op weg naar het stadskantoor. „Je krijgt er een gevoel van onveiligheid. Auto’s achter je die duwen, je hebt het gevoel dat er te snel wordt gereden en vrachtverkeer staat op de vreemdste momenten te laden en lossen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties.”

    Volgens de gemeente wordt het autoluw maken breed gedragen door de ondernemers, bewoners en omwonenden van de straat. Jacobs: „Sommige ondernemers vinden het niet ver genoeg gaan. Zij willen eigenlijk dat we ook de Tuinstraat en Vijfsprong aanpakken.”

    Jarenlang
    Over het afsluiten van de Nieuwlandstraat wordt al jaren gesproken. In 1993 wilde de gemeente met een enquête de mening van bewoners en winkeliers peilen. Het achterliggende plan was destijds om de straat dagelijks na 11 uur af te sluiten voor al het autoverkeer.
    De discussie dook daarna om de paar jaar weer op, de laatste keer in 2013. Toen kwam tijdens de vergadering van de winkeliersvereniging de vraag weer op tafel.

    Uiterlijk
    De beslissing wordt nu genomen omdat de straat de afgelopen jaren snel is veranderd. „Als er één stuk van de stad in aanmerking komt als verblijfsgebied dan is dat de Nieuwlandstraat. Van de nieuwe winkels tot opgeknapte gevels: de straat is positief veranderd. En op deze manier wordt het alleen maar aantrekkelijker voor bezoekers."
     
    Na het autoluwe jaar volgt de evaluatie met gebruikers van het gebied en wordt bepaald of de maatregel van kracht blijft. De manier waarop de maatregel vorm krijgt is nog niet helemaal vastomlijnd. De gemeente denkt erover om niet met uitschuifbare paaltjes te werken, maar met een camera die kentekens registreert. Mogelijk dat er tussen Superfly en eetcafé Langeboom een lichte verhoging wordt aangebracht om mensen er op te wijzen dat de straat autoluw is. Het uiterlijk van de straat wordt verder niet aangepast.
     
    Prelude
    Grote vraag: Is dit de eerste stap richting een autoluwe binnenstad, binnen de cityring? Jacobs: "Laat ik het zo zeggen: ik hoop dat mensen zo ervaren hoe het in de binnenstad kán zijn en er enthousiast van worden. Dat ze bij ons aankloppen met de vraag: 'en onze straat dan?'."   

    Update 20.04 uur:
    Edwin Mermans in een reactie: "Goeie actie. Hele verbetering. Overigens al veel langer dan 20 jaar discussie hierover. Exact 25 jaar geleden blokkeerden we al een keer een paar toegangswegen naar de binnenstad met spandoeken 'binnenstad autovrij' en toen speelde de discussie al zeker 10 jaar."

    Voor een vervolgverhaal hier de vraag: wat vindt u van het plan? Reacties onder deze blog, via Twitter of op Facebook. En stem op de poll. 

    Een autoluwe Nieuwlandstraat....

    Prima plan
    0%
    Geen mening
    0%
    Slecht idee
    0%

    Totaal: 0 stemmen