article
1.6424277
Woe 21 sept: Het autoluw maken van de Nieuwlandstraat wordt nog een verdomd moeilijke puzzel voor wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks).
Nieuwlandstraat autoluw? 'Kies liever voor de héle binnenstad'
Woe 21 sept: Het autoluw maken van de Nieuwlandstraat wordt nog een verdomd moeilijke puzzel voor wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks).
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/nieuwlandstraat-autoluw-kies-liever-voor-de-h%C3%A9le-binnenstad-1.6424277
2016-09-21T17:40:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6137714.1474472084!image/image-6137714.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Nieuwlandstraat autoluw? 'Kies liever voor de héle binnenstad'

Nieuwlandstraat autoluw? 'Kies liever voor de héle binnenstad'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Nieuwlandstraat op vrijdagmiddag
    Woe 21 sept: Het autoluw maken van de Nieuwlandstraat wordt nog een verdomd moeilijke puzzel voor wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks).
    Niet autoluw maken, maar met simpele wijzigingen de binnenstad veiliger maken

    door Bas Vermeer

    Want: van waar tot waar wordt de straat autoluw?

    Alleen ter hoogte van het Radiopleintje?
    Zodat het verkeer van de ene naar de andere kant van de cityring wordt geweerd.

    Of van de vijfsprong tot aan de Pauluskerk?
    Dan moeten ook de omwonenden flink omrijden.

    Hele binnenstad
    Andere optie: de hele binnenstad autoluw maken. Voor dat scenario pleitte het bewonersplatform binnenstad woensdagmiddag tijdens een gesprekssessie over de autoluwe proef. Bewoners en ondernemers mochten in het Deprez-gebouw meepraten over de verschillende scenario’s.

    „Als je de Nieuwlandstraat autoluw maakt, zadel je de omliggende straten met nieuwe problemen op”, sprak Peter Nouwens van het bewonersplatform. „Durf dan eindelijk eens voor een geheel luwe binnenstad te kiezen.” Het platform wil dan, dat mag duidelijk zijn, wel ontheffing voor verschillende groepen. 

    Tegengas
    En dan is er nóg een optie, vinden boze belanghebbenden: de hele proef schrappen. Er zijn inmiddels meer dan 250 handtekeningen opgehaald voor de petitie ‘Bereikbare binnenstad’ die volgende week aan de wethouder wordt aangeboden.

    „Niet autoluw maken, maar met simpele wijzigingen de binnenstad veiliger maken”, pleiten de actievoerders. Zoals de aanleg van drempels, het weren van vrachtverkeer tussen 10 en 18 uur en een 30 kilometer-zone.

    6000 fietsers
    Het ‘waarom’ van de autoluwe proef werd tijdens de sessie nog eens door een verkeerskundige onderstreept. Per dag trekken er gemiddeld 6000 fietsers door de straat, op het drukste uur zijn er dat alleen al 600. „Echt een heel drukke route.”

    Daarnaast maken op zo’n dag nog eens 800 auto’s, vrachtwagens en brommers gebruik van de straat. „En dat levert geen problemen op tót er een vrachtwagen stilstaat om iets af te leveren en de hele straat verstopt raakt. Dat krijg je gevaarlijke situaties.”