article
1.6354796
Do 8 sept: En jawel, de 'grote traumatische Oostblok-puist' - zoals het spoorviaduct aan het NS-Plein recent nog werd omschreven - krijgt dan eindelijk een opknapbeurt. Tegelijkertijd wordt de andere Oostblokker - het viaduct aan de Gasthuisring - eveneens opgekalefaterd.
Opkalefateren der 'Oostblokkers'
Do 8 sept: En jawel, de 'grote traumatische Oostblok-puist' - zoals het spoorviaduct aan het NS-Plein recent nog werd omschreven - krijgt dan eindelijk een opknapbeurt. Tegelijkertijd wordt de andere Oostblokker - het viaduct aan de Gasthuisring - eveneens opgekalefaterd.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/opkalefateren-der-oostblokkers-1.6354796
2016-09-08T14:52:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6360058.1473337039!image/image-6360058.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Opkalefateren der 'Oostblokkers'

Opkalefateren der 'Oostblokkers'

Foto's
4
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Opknapbeurt aan de Gasthuisring
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Links voor het schilderen, rechts met een lik verf.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Nieuwe lik verf.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Stukken beton die weg worden gebikt.
    Do 8 sept: En jawel, de  'grote traumatische Oostblok-puist' - zoals het spoorviaduct aan het NS-Plein recent nog werd omschreven - krijgt dan eindelijk een opknapbeurt. Tegelijkertijd wordt de andere Oostblokker - het viaduct aan de Gasthuisring - eveneens opgekalefaterd. 
    Er kwamen verschillende lagen met graffiti en vuil vanaf

    door Bas Vermeer

    In totaal gaat het om vijf weken werk, vertelt één van de mannen die bezig is met de rigoureuze opknapbeurt. "Je moet er telkens rekening mee houden dat er ook nog verkeer door moet. Dat bemoeilijkt het werk." Het afval zat duimendik op de muren. "Er kwamen verschillende lagen met graffiti en vuil vanaf."

    Graffiti weren
    Het is best zwaar werk: alle gaten, ook de kleintjes, in de muren worden opgevuld. Het moet allemaal strak zijn. En er moeten stukken beton worden uitgehakt, bij de voet bijvoorbeeld, omdat het beton is aangetast. De muren krijgen op het eind nog een graffiti-werende laag. Daardoor moet het mogelijk zijn om ze in de toekomst met een hogedrukspuit weer schoon te spuiten.    

    De gemeente heeft opdracht voor de klus gegeven. "Prettig dat het straks weer mooi oogt", aldus een gemeentewoordvoerder. De kosten? 200.000 euro. De laatste onderhoudsbeurt is door ProRail zelf gedaan, maar wanneer dat was, is niet bekend. 

    Wel, gezien het verval lijkt dat al geruime tijd geleden. Tien, twintig jaar?