article
1.6155377
Vrij 1 juli: Voormalig Willem II-speler Mitchell Dijks geflankeerd door Marc Overmars en Frank de Boer met op zijn shirt groot de woorden ‘Paire de loule’. Dat moment – een jaar geleden – was het magische kantelpunt voor het kledinglabel Cheaque.
Ou Le Wappeur & Paire De Loule: met 'Mitchell-momentje' begon het succes
Vrij 1 juli: Voormalig Willem II-speler Mitchell Dijks geflankeerd door Marc Overmars en Frank de Boer met op zijn shirt groot de woorden ‘Paire de loule’. Dat moment – een jaar geleden – was het magische kantelpunt voor het kledinglabel Cheaque.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/ou-le-wappeur-paire-de-loule-met-mitchell-momentje-begon-het-succes-1.6155377
2016-07-01T08:25:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6156543.1467358888!image/image-6156543.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Ou Le Wappeur & Paire De Loule: met 'Mitchell-momentje' begon het succes

Ou Le Wappeur & Paire De Loule: met 'Mitchell-momentje' begon het succes

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Tilburger Nick van Mourik tussen de kledingrekken met Cheaque-kleding in de Superfly aan de vijfsprong. Foto Sander Verhoeven/BeeldWerkt
    Vrij 1 juli: Voormalig Willem II-speler Mitchell Dijks geflankeerd door Marc Overmars en Frank de Boer met op zijn shirt groot de woorden ‘Paire de loule’. Dat moment – een jaar geleden – was het magische kantelpunt voor het kledinglabel Cheaque.
    Zo mooi dat je iets maakt en mensen het gaaf vinden

    door Bas Vermeer

    Even daarvoor kreeg Tilburger Nick van Mourik (28) een selfie van Mitchell met: ‘verrassing’. „De officiële foto die later die dag werd gemaakt, bij de aankondiging van zijn transfer naar Ajax, dook vervolgens overal op. Bij Voetbalprimeur, Voetbalzone en tal van andere nieuwssites. Onze voorraad shirts was nog dezelfde avond uitverkocht.”

    Pas n’est couque
    Na de stormachtige doorbraak van Cheaque groeit het merk nog altijd. Shirts met opdruk als Lille coeurt, Ou le wappeur, Pas n’est couque duiken overal op, in het straatbeeld, op festivals.

    Als de fotograaf van de foto bij deze blog op de afspraak met Van Mourik verschijnt, vertelt hij vorige week nog een shirt te hebben besteld. En tijdens het maken van de foto – aan de Tuinstraat – fietst er iemand langs in een ‘Ou le wappeur’-shirt. Van Mourik: „We hebben dat op een dinsdagochtend bedacht. Paire de loule is bijvoorbeeld gewoon op een avond verzonnen. Zo mooi dat je iets maakt en mensen het gaaf vinden.”

    'Baas'
    Niet alleen Mitchell Dijks liep in een Cheaque-shirt rond, ook Danny de Munk, Lange Frans en Tilburgers als Leo Alkemade, Arjan van Bavel en Arjan Swinkels. „Niet omdat ze ervoor betaald krijgen, gewoon omdat ze het tof vinden.”

    Mooiste moment voor Van Mourik persoonlijk: op een festival in Amsterdam. „Komt er iemand op me af, wijst naar mijn shirt en zegt: ‘De gast die dat bedacht heeft, is een baas’.” De Tilburger grijnst. Hijzelf dus.

    Verbasteringen
    Hoewel de Frans aandoende verbasteringen meestal door één persoon worden bedacht (‘dat gaat het beste met een biertje’), bestaat Cheaque uit vier pijlers. Naast Van Mourik komen de oprichters uit Oisterwijk en Berkel-Enschot. Vier eind-twintigers die drie jaar geleden in een huiskamer begonnen. „Destijds was het een nevenactiviteit, maar sinds een jaar is het omgekeerd. Cheaque is het bedrijf waar we vol mee bezig zijn.”

    Lag Cheaque rond het ‘Mitchell-moment’ nog maar in één winkel, begin dit jaar waren dat er al acht. Nu zijn het er 30. „En dat voor een bedrijf dat online begon.” Inmiddels zijn er, ruw geschat, meer dan 30.000 producten verkocht. Hij lacht: „En dan waren we lange tijd nog wel bang: ‘moeten we dit wel doen’?”

    De shirts spreken tot de verbeelding, brengen een lach op de gezichten van mensen, verklaart Van Mourik het succes. „Het is no-nonsense, vaak Brabantse humor.” 

    Elke straat
    Bang dat de hype - als het dat al is - ooit gaat liggen? Nee, klinkt het beslist. „We maken voor ons merk geen kledingcollecties zoals andere kledinglabels dat doen. We dragen een gevoel, een gedachte uit en bouwen aan een gemeenschap. We willen graag uitbreiden naar meerdere producten, misschien wel lifestyle producten van Cheaque: waarom niet?"

    Het Brabantse merk verspreidt zich goed door Nederland, zo blijkt. „Een paar weken geleden keken we naar de afgelopen orders; we bleken in elk postcodegebied klanten te hebben.” Hij glimlacht: „Maar we willen straks natuurlijk in élke straat iets hebben verkocht.”