article
1.6224428
Do 28 juli (poll onderaan): 'Zet een permanent reuzenrad in de binnenstad neer'. Wie door het onderzoek naar de toekomst van de Tilburgse kermis struint, stuit op dat bijzondere voorstel.
Permanent reuzenrad in de binnenstad: aanwinst of bezopen idee? (Poll)
Do 28 juli (poll onderaan): 'Zet een permanent reuzenrad in de binnenstad neer'. Wie door het onderzoek naar de toekomst van de Tilburgse kermis struint, stuit op dat bijzondere voorstel.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/permanent-reuzenrad-in-de-binnenstad-aanwinst-of-bezopen-idee-poll-1.6224428
2016-07-28T08:27:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4095863.1469693013!image/image-4095863.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Permanent reuzenrad in de binnenstad: aanwinst of bezopen idee? (Poll)

Permanent reuzenrad in de binnenstad: aanwinst of bezopen idee? (Poll)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Reuzenrad in het centrum. Archieffoto Jan van Eijndhoven
    Do 28 juli (poll onderaan): 'Zet een permanent reuzenrad in de binnenstad neer'. Wie door het onderzoek naar de toekomst van de Tilburgse kermis struint, stuit op dat bijzondere voorstel. 
    Zeg nooit nooit

    door Bas Vermeer

    'Een reuzenrad is hét ultieme kermissymbool en Tilburg is de enige echte kermisstad. Daarom plaatsen we een permanent reuzenrad op een goed zichtbare locatie in de stad met een prachtig uitzicht over de stad. De kermis is op deze wijze te allen tijde verbonden en bezoekers kunnen altijd een bezoek brengen aan het symbool van de stad.'

    Het bovenstaande valt te lezen in het businessplan Tilburgse kermis 2020. Dat plan over de toekomst van de kermis werd geschreven door Dreamport Leasure Consultants (van voormalig Efteling-directeur Bart de Boer). Het bureau werd door de gemeente ingehuurd 'om te voorkomen dat de kermis in populariteit en kwaliteit afneemt'. 

    Grootste van Europa
    Er werden drie scenario's uitgewerkt, waaronder het plan om de grootste kermis van Europa te worden. Daarvoor moet Tilburg de kermis in München - 16 dagen, 6 miljoen bezoekers, meer dan 500 attracties - verslaan.

    Om de grootste en bekendste kermis te worden moet er (onder andere) eenmalig 1,5 miljoen euro worden uitgetrokken en structureel hetzelfde bedrag 'of iets meer'. Voor het realiseren van centrale muziek op de kermis, het aantrekken van kunstwerken en het plaatsen van een permanent reuzenrad in Tilburg.
    Voor die ambitie kiest de gemeente niet: er wordt richting 2020 een kleinere stap gezet. 

    2,5 miljoen euro
    ,,Te duur en ingewikkeld", zegt De Ridder over het reuzenrad-voorstel. Hij lacht: ,,We zijn nog net geen Londen." Daar staat het grootste reuzenrad ter wereld: de 135 meter hoge London Eye. Toch wil hij 'het DNA van de kermis' meer verbinden aan de stad. ,,Dan moet je eerder denken aan een carrousel in de stad, misschien is dat iets voor de nieuwe binnenstad. Wie weet? Dat zijn we nu aan het onderzoeken."

    Maar de wethouder 'zegt nooit nooit'. ,,Als je voor een reuzenrad kiest, dan moet het wel op een goede locatie in het centrum komen te staan. Maar dan heb je ook een exploitant nodig, dat gaan we als gemeente niet doen."

    Bezopen?
    Hoe bezopen - bij gebrek aan een beter woord - is dat plan voor een reuzenrad nu eigenlijk? Of beter: een reuzenrad, wat moet dat kosten? Bij Jan Lamberink, de eigenaar van Reuzenradbouw Lamberink, informeren we naar de prijs van dit 32 meter hoge reuzenrad. (Ter vergelijking: het hoogste rad op de kermis dit jaar staat op het NS-Plein en is 32 meter hoog.) ,,Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt", zegt Lamberink.  

    Ja oké, maar als we het reuzenrad niet in ivoor of jade uit willen laten voeren? 
    ,,Het begint bij 900.000 euro, pas hebben we er nog eentje voor 1,2 miljoen euro gebouwd. Maar het gaat om een reuzenrad voor Tilburg? Daar ga je niet zo'n klein rad neerzetten, dan wil je er eentje van 50 meter hoog." De kosten? 2,5 miljoen euro, aldus de zakenman. En structureel? ,,Het rad heeft weinig onderhoud nodig en er zit led-verlichting op, dus de kosten voor de elektriciteit vallen mee. Je hebt eigenlijk alleen nog een kassajuffrouw nodig, het jaar rond." 

    Poll
    Maar, eh, willen we dat eigenlijk wel in deze stad? Het reuzenrad duikt in iedere skyline van de stad op, maar om er nu een permanent iets van te maken (en we hebben al een kermispaardje)... Of is dit juist een geniaal plan om de Tilburgse binnenstad spannender te maken?  

    Afijn, trouwe lezer, wat vindt u? 

    Update 10.56 uur: 
    Tip via Dénis van Vliet: 'In Rotterdam bestaan overigens ook plannen voor een permanent reuzenrad.' En meer beeld via de NOS. Oh, en of we het Dinnerwheel in Scheveningen niet vergeten. (Foodtrucks in een reuzenrad, helemaal niet zo'n gek idee dus.)

    Update 12.46 uur:
    'Alleen als John Körmeling het maakt... Heeft ooit een reuzenrad voor auto's bedacht, dat is wellicht een goed idee?', aldus Marjo Frenk. Körmeling, inderdaad: de kunstenaar die ook het draaiend huis ontwierp.

    Update 13.47 uur: 
    En satire van Ridder De Vries

     

    Poll

    Een permanent reuzenrad in de binnenstad....

    Toon resultaten