article
1.6449292
Ma 26 sept: Meer dan 315 handtekeningen tégen het autoluw maken van de Nieuwlandstraat werden op maandagavond aan wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) aangeboden.
Petitie: 315 handtekeningen tegen autoluw maken Nieuwlandstraat
Ma 26 sept: Meer dan 315 handtekeningen tégen het autoluw maken van de Nieuwlandstraat werden op maandagavond aan wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) aangeboden.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/petitie-315-handtekeningen-tegen-autoluw-maken-nieuwlandstraat-1.6449292
2016-09-26T17:27:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6449321.1474910462!image/image-6449321.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Petitie: 315 handtekeningen tegen autoluw maken Nieuwlandstraat

Petitie: 315 handtekeningen tegen autoluw maken Nieuwlandstraat

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De handtekeningen worden aan wethouder Jacobs aangeboden.
    Ma 26 sept: Meer dan 315 handtekeningen tégen het autoluw maken van de Nieuwlandstraat werden op maandagavond aan wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) aangeboden.

    door Bas Vermeer

    „We hopen dat het afsluiten van de Nieuwlandstraat uitblijft en u een open gesprek aan wil gaan”, aldus Frans-Jan van Raak, zegsman van de groep 'Bereikbare binnenstad'. „Omdat nu niet iedereen wordt gehoord.” 

    De groep stelt dat met een paar simpele wijzigingen de binnenstad veiliger kan worden ‘zonder dat voor iedereen het centrum onbereikbaar wordt’. Dat zou moeten gebeuren door het instellen van een 30 kilometer zone, het weren van vrachtverkeer tussen 10 en 18 uur, het aanleggen van drempels en een stopverbod aan weerszijden van de weg.

    Scenario's
    De gemeente heeft op dit moment vier scenario’s, waarvan de eerste drie de Nieuwlandstraat in meer of mindere mate autoluw maken. Daarbij is de hoofdvraag 'van waar tot waar' de straat autoluw wordt.

    Een optie is om de straat alleen bij het Radiopleintje autoluw te maken, zodat het doorgaande verkeer van de ene naar de andere kant van de cityring wordt geweerd. Nog een optie: de hele Nieuwlandstraat van vijfsprong tot aan de Pauluskerk autoluw maken. Die optie stuit op veel bezwaar: bewoners in de straten aan de Nieuwlandstraat moeten dan flink omrijden.

    Helemaal luw?
    De vierde optie is de hele binnenstad autoluw maken. Voor dat scenario pleitte het bewonersplatform binnenstad vorige week tijdens een gesprekssessie over de autoluwe proef. Ook dat scenario wordt onderzocht.

    „Het zijn scenario’s, geen plannen”, aldus wethouder Jacobs. „Alle opties liggen nog open. Daarbij gaan we met iedereen in gesprek, want naast de ondertekenaars van de petitie zijn er veel mensen die wél een autoluwe Nieuwlandstraat willen.”

    Volgens Jacobs zijn hij en Van Raak het in ieder geval over één ding eens: dat het doorgaande verkeer uit de Nieuwlandstraat geweerd moet worden.