article
1.4514600
Di 2 sept: Tijdens de Ten Miles is de start en de finish dit jaar voor het eerst in de Spoorzone. De één ziet dat vertrek uit het stadshart als aderlating, de ander noemt het broodnodige vernieuwing.
Ten Miles in de Spoorzone: verdriet versus vernieuwing
Di 2 sept: Tijdens de Ten Miles is de start en de finish dit jaar voor het eerst in de Spoorzone. De één ziet dat vertrek uit het stadshart als aderlating, de ander noemt het broodnodige vernieuwing.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/ten-miles-in-de-spoorzone-verdriet-versus-vernieuwing-1.4514600
2014-09-02T15:02:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4300660.1396622750!image/image-4300660.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg,Tilburg Ten Miles,ttm,TTM
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Ten Miles in de Spoorzone: verdriet versus vernieuwing

Ten Miles in de Spoorzone: verdriet versus vernieuwing

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Parcours Ten Miles
    Di 2 sept: Tijdens de Ten Miles is de start en de finish dit jaar voor het eerst in de Spoorzone. De één ziet dat vertrek uit het stadshart als aderlating, de ander noemt het broodnodige vernieuwing.
    Ga evenementen niet naar andere plekken - of het nu de Spoorzone is of elders - verplaatsen
    door Bas Vermeer
     
    Vooral aan de zuidkant van de binnenstad,  aan de Oude Markt, Stadhuisstraat en de Paleisring zien ze het vertrek van de altijd drukke start- en finishplaats (de route voert nog wel door en langs het centrum) met lede ogen aan. Daarbij zijn de pijlen niet zozeer op de Ten Miles gericht, maar wordt het meer als voorbeeld ervaren dat de Spoorzone en Piushaven ‘al het mooie krijgen’. 

    Wrang
    „Aan onze kant van de stad wordt de ziel er uit getrokken”, zegt Rob Michielsen, de eigenaar van café Anvers en Sinjoor aan de Oude Markt, al 33 jaar in het vak. „De lopers komen nog wel voorbij, maar de tijd dat de Stadhuisstraat en Oude Markt ‘the place to be’ waren tijdens de Ten Miles lijkt voorbij.”  
    Niet dat ze het van die ene dag per jaar moeten hebben, maar wrang is het wel, zegt hij. Bij Anvers en Sinjoor zijn ze daarom al met de verbouwing begonnen. 

    Het Ondernemersfonds Binnenstad is blij met elk evenement dat in Tilburg plaatsvindt, stelt interim-voorzitter Niek van den Broek, maar betreurt iedere bezoeker die de binnenstad verlaat. „Ga evenementen niet naar andere plekken - of het nu de Spoorzone is of elders - verplaatsen. Zorg dat er in de Spoorzone juist nieuwe evenementen komen, een mooi voorbeeld daarvan is de Smaak Karavaan, een geweldige aanvulling.”

    'Geen beleid'
    De gemeente voert geen beleid op het verplaatsen van evenementen naar de Spoorzone, reageert wethouder Erik de Ridder (Evenementen, CDA). „Als evenementen hun voorkeur uitspreken voor een bepaalde locatie proberen we ze daarbij te helpen, ongeacht welke locatie ze aangeven. Dat geldt voor de Spoorzone, maar dus ook voor de binnenstad, de parken en het evenemententerrein het Laar."

    De Ridder wijst er op dat Tilburgers, bedrijven en organisatoren van evenementen de Spoorzone beginnen te ontdekken. "Deels ontstaan hierdoor nieuwe evenementen (zoals de Smaak Karavaan), en deels zoeken evenementen in de spoorzone een nieuwe omgeving en een nieuwe impuls voor hun evenement.”

    Groei Ten Miles
    Voorzitter van de Ten Miles Henk van Doremalen snapt de zorgen die vanuit het centrum opklinken wel, 'maar in de Spoorzone kan het evenement nu eenmaal groeien'. 
    Er worden meerdere problemen opgelost met de verhuizing naar de Spoorzone, schetst hij. Zo liepen starters en finishers elkaar wat in de weg; het parcours dreigde vol te lopen. De organisatie zat bij start en finish verspreid op verschillende locaties, wat ook gold voor de voorzieningen voor de lopers. Dit jaar kan dat allemaal in de Koepelhal terecht.
    „Al is de Spoorzone dit jaar nog niet de ideale locatie hoor, er is nog veel niet af in het gebied.” Maar met de aanleg van de tunnels onder het spoor en het nieuwe stationsplein is de Ten Miles de komende jaren beter bereikbaar en heeft het evenement meer ruimte.
    En kan het mettertijd misschien zelfs doorgroeien naar een wedstrijd met vijftienduizend deelnemers (vorig jaar waren het er 11.000).

    Daarbij, zegt Van Doremalen, kijkt de organisatie naar de belangen van het sportevenement. "Dat de horeca profiteert is mooi, maar we hebben gelukkig nergens afspraken over. De Ten Miles is afhankelijk van sponsoren."

    Ritme
    Volgens Greg Van Hest - zevenmaal Nederlands kampioen lange afstand - gaat het evenement er op vooruit met de nieuwe startlocatie. „In de eerste kilometers zitten geen bochten, bij de vorige editie lag dat anders: dan kwam je pas op de St. Josephstraat in je ritme.”

    In zijn winkel komen mensen startnummers ophalen. "Veel mensen zien de Spoorzone niet als centrum, terwijl de gemeente het wel zo heeft gekroond”, zegt hij, „dat gevoel is er ook omdat je onder het spoor door moet. Maar vanaf de Koepelhal is het even ver lopen - of zelfs dichterbij - naar de Korte Heuvel als van de finish aan de Schouwburgring.”