article
1.5620129
Di 12 jan: Eenzame ouderen met kinderen op pad te sturen naar een stukje Tilburg, waar ze dan aan de hand van een oude foto van de stad hun verhaal kunnen doen. Met dat idee won Isa Bours (23) de eerste pitchavond van de Tilburgse afdeling van de Awesome Foundation.
'Tilburg blijft goud' wint eerste pitchavond Awesome Foundation
Di 12 jan: Eenzame ouderen met kinderen op pad te sturen naar een stukje Tilburg, waar ze dan aan de hand van een oude foto van de stad hun verhaal kunnen doen. Met dat idee won Isa Bours (23) de eerste pitchavond van de Tilburgse afdeling van de Awesome Foundation.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/tilburg-blijft-goud-wint-eerste-pitchavond-awesome-foundation-1.5620129
2016-01-12T20:45:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5620773.1452630585!image/image-5620773.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / 'Tilburg blijft goud' wint eerste pitchavond Awesome Foundation

'Tilburg blijft goud' wint eerste pitchavond Awesome Foundation

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Pitchavond van de Awesome Foundation. Foto Jeroen de Jong/BeeldWerkt
    Di 12 jan: Eenzame ouderen met kinderen op pad te sturen naar een stukje Tilburg, waar ze dan aan de hand van een oude foto van de stad hun verhaal kunnen doen. Met dat idee won Isa Bours (23) de eerste pitchavond van de Tilburgse afdeling van de Awesome Foundation.
    Er zaten prachtige vondsten tussen

    door Bas Vermeer

    De ‘Awesome Foundation’ opereert wereldwijd en heeft sinds eind vorig jaar een eigen ‘chapter’ (afdeling) die zich op de Tilburgse binnenstad richt. Iedere twee maanden is er duizend euro voor ‘het beste, origineelste of wildste idee’.

    In een zaal van het Sint-Odulphuslyceum schaarde het overgrote deel van de Awesome-leden zich dinsdagavond achter het idee van Bours. In totaal mochten vier projecten een pitch van vijf minuten houden.

    Pitchavond
    Ruud van Groeninge (41) wilde een digitaal prikbord maken op een lelijk of leeg stukje Tilburg, zoals op de wand van het Panhuijsenpad. Daar kunnen Tilburgers dan zelf advertenties, vrolijke boodschappen of contactadvertenties plaatsen.

    Jennifer Kerkhof, Maxime Piëtte en Priscilla Wagersveld (alledrie 21) presenteerden de voedselbank: een uitgeholde bank die eens per kwartaal in het centrum wordt neergezet. Mensen kunnen daar langer houdbaar voedsel in doneren, als beloning mogen ze op de bank hun naam achterlaten. De opgehaalde voedselwaar gaat naar de echte voedselbank.

    En Kim van Gulik (33) had een ‘street art route Tilburg’ voor ogen. „Zo’n route hebben we in George Town in Maleisië gereden. Daar zijn sommige delen van de stad met street art versierd, bezoekers trekken van afbeelding naar afbeelding en gaan ermee op de foto.” Voor het maken van de route wilde ze kunstenaars of leerlingen van Hogeschool voor de Kunsten inschakelen.

    Kabelbaan
    De ideeën werden door de de zogenoemde ‘Awesome-Trustees' beoordeeld, twintig mensen die uit persoonlijke interesse mee willen betalen aan een mooiere stad. De twintig komen uit alle lagen van de stad, onder meer architect Ed Bergers, café-eigenaar Jaap van Ham en winkeleigenaresse Jantien Streng legden geld in.

    Elke trustee staat garant voor 50 euro, het totaalbedrag - 1000 euro - ging naar het project met de meeste stemmen. De afgelopen maanden werden er 12 á 13 ideeën ingediend, vier werden er uitgenodigd voor de presentatie. „Er zaten prachtige vondsten tussen”, aldus Roel Werners, een van de initiatiefnemers voor de Tilburgse Foundation. Hij lacht: „Een jongen wilde al geld voor een veldonderzoek in Zwitserland. Om daar naar kabelbanen te kijken, die wilde hij eentje naar Tilburg halen.”

    Ouderen
    Volgens de Awesome-leden maakt het niet uit ‘hoe gek of visionair het plan is’, zolang het maar op een positieve manier bijdraagt aan de publieke ruimte. Zo werden in Amsterdam goudklompen verstopt die via een puzzeltocht te vinden waren. De in onbruik geraakte zandbakken van Seattle kregen honderden stukken speelgoed en in Boston werden er schommels opgehangen in de hele stad.

    Isa Bours won met haar plan getiteld 'Jong en oud, Tilburg blijft goud!' „Van de duizend euro kunnen we zestien ouderen met een jongere op pad sturen.” Maar het vervolg had ze ook al uitgestippeld: zo heeft ze contact met stichting EET met je hart en wil ze op zoek naar sponsoren om meer ouderen uit hun isolement te halen.

    Voor de overgebleven projecten was er geen reden tot treurnis. Enkele trustees gaven aan belangstelling te hebben, maar dan buiten Awesome om. En Tilburgers die ideeën hebben, krijgen weer twee maanden om ze in te dienen. Op 2 maart is de volgende ronde.