article
1.6102723
Ma 13 juni: Waar in Tilburg komt de fietser in de knel? De gemeente wil inwoners betrekken bij het nieuwe Mobiliteitsplan 2040. Wij geven alvast een voorzetje.
Tilburg fietsstad: van 'gevaarlijk' Vreedeplein tot 'paniek' in Spoorzone
Ma 13 juni: Waar in Tilburg komt de fietser in de knel? De gemeente wil inwoners betrekken bij het nieuwe Mobiliteitsplan 2040. Wij geven alvast een voorzetje.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/tilburg-fietsstad-van-gevaarlijk-vreedeplein-tot-paniek-in-spoorzone-1.6102723
2016-06-13T08:21:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6102799.1465804885!image/image-6102799.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Tilburg fietsstad: van 'gevaarlijk' Vreedeplein tot 'paniek' in Spoorzone

Tilburg fietsstad: van 'gevaarlijk' Vreedeplein tot 'paniek' in Spoorzone

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Waar knelt het in 'Tilburg fietsstad'?
    Ma 13 juni: Waar in Tilburg komt de fietser in de knel? De gemeente wil inwoners betrekken bij het nieuwe Mobiliteitsplan 2040. Wij geven alvast een voorzetje.
    Dat levert grappige, verwarrende en gevaarlijke situaties op

    door Niek Willems

    Hoe kan de gemeente ervoor zorgen dat bewoners vaker de fiets pakken in plaats van de auto? Daar is wethouder Jacobs benieuwd naar. Daarom praat hij maandagochtend met verschillende Tilburgers. Denk aan treinreizigers, het Fietsforum, een wijkraad en een aantal bedrijven.

    2040
    Jacobs stapt op de fiets met een beleidsmedewerker van de gemeente en een verkeersadviesbureau. Het groepje start bij het station en fietst onder andere langs het rode fietspad, een wijkraad en de Albert Heijn XL en het dwaalgebied.

    Al die informatie moet dienen als input voor het nieuwe Mobiliteitsplan 2040, waar de fiets een onderdeel van is. Het huidige verkeers- en vervoersplan stamt uit 2003 en is aan een opvolger toe. Het plan moet dit jaar afgerond zijn, zodat het in november kan worden behandeld in de gemeenteraad.

    Voorzet
    Hier alvast een voorzetje: hoe kan Tilburg als fietsstad verbeterd worden? Welk kruispunt is onoverzichtelijk, welke straat kan wel wat verkeersborden gebruiken of mag op de schop? We spraken met drie fervente fietsers.

    ”geen afbeelding


    1. Luuk van den Einden van fietskoeriersbedrijf Raas
    "Het gevaarlijkste punt van Tilburg blijft toch het Pieter Vreedeplein. Dat slaat helemaal nergens op. Er loopt van het westen naar het oosten één lang fietspad door de stad. Dat stopt opeens voor het plein, waar de kans op ongelukken groot is. Zeker toen de V&D nog open was. Want wie heeft er voorrang? Dat weet niemand. De gemeente ook niet. Het zou een goed idee zijn om hier iets aan te doen. Volgens mij zijn daar ook al plannen voor. Verder is Tilburg heel goed bezig. Een paar jaar geleden was het nog een autostad."

    2. Theo Smeele, eigenaar van Fietstaxi Tilburg
    "De fietspaden in de stad vind ik vaak te smal. Kijk maar naar de Spoorlaan. Het is geen goede zaak dat daar gekozen is voor tweerichtingsverkeer. En het einde van de Hoefstraat is onoverzichtelijk, bij het Rosmolenplein. Als je daar oversteekt, moet je ook nog uitkijken voor verkeer uit de Molenstraat. Maar gevaarlijke plekken in het verkeer veroorzaken over het algemeen minder slachtoffers dan overzichtelijke punten. Mensen nemen minder risico's op onoverzichtelijke situaties. De Vijfsprong in het centrum blijft bijvoorbeeld een vreemd geval. Ik vind dat een vervelend punt."

    3. Naan Eldering, ontwerper
    "Ik zou het willen hebben over het 'Paniekplein': de nieuwste verkeersaanwinst van Tilburg. Als je door de nieuwe tunnel rijdt van de Spoorlaan naar de Burgemeester Brokxlaan, dan kom je bij een pleintje waar het net niet gelukt is om de twee fietspaden op elkaar aan te laten sluiten. Wat mag ik hier nu wel en niet? Dat levert grappige, verwarrende en gevaarlijke situaties op. Het verbaast me dat ze in Tilburg het niet voor elkaar krijgt om twee fietspaden op elkaar aan te sluiten. Maar het 'Paniekplein' heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen. Dat ene stukje fietspad waar je zelf mag kiezen hoe je fietst."

    Waar moet het volgens u beter? En waarom? Laat het weten in de reacties onder dit verhaal, via Facebook of Twitter.