article
1.5264978
Di 22 sept: Eén voor één werden ze geslecht: de graffiti-bastionnen van Tilburg waar je legaal mocht spuiten. „En nu ontbreekt het aan kleur in de stad én jonge artiesten krijgen geen kans”, zo stelt Bartkira-artiest Erik Veldmeijer (40).
Tilburg heeft te weinig legale graffiti-plaatsen: 'tijd voor meer kleur in de stad'
Di 22 sept: Eén voor één werden ze geslecht: de graffiti-bastionnen van Tilburg waar je legaal mocht spuiten. „En nu ontbreekt het aan kleur in de stad én jonge artiesten krijgen geen kans”, zo stelt Bartkira-artiest Erik Veldmeijer (40).
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/tilburg-heeft-te-weinig-legale-graffiti-plaatsen-tijd-voor-meer-kleur-in-de-stad-1.5264978
2015-09-22T17:30:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5265235.1442933325!image/image-5265235.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Tilburg heeft te weinig legale graffiti-plaatsen: 'tijd voor meer kleur in de stad'

Tilburg heeft te weinig legale graffiti-plaatsen: 'tijd voor meer kleur in de stad'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een graffiti-artiest aan het werk in het Westerpark, een legale plaats. Foto Marie-Thérèse Kierkels/Beeld Werkt
    Di 22 sept: Eén voor één werden ze geslecht: de graffiti-bastionnen van Tilburg waar je legaal mocht spuiten. „En nu ontbreekt het aan kleur in de stad én jonge artiesten krijgen geen kans”, zo stelt Bartkira-artiest Erik Veldmeijer (40).
    Graffiti hoeft geen vandalisme te zijn of er als zodanig uit te zien

    door Bas Vermeer

    De graffiti-kunstenaar bracht begin deze maand een immens kunstwerk op de gevel van de Hall of Fame aan. Een blikvanger voor al wie met de trein de Spoorzone passeert.

    Veldmeijer betreurt het dat jonge artiesten bijna nergens in de stad legaal hun talent kunnen ontplooien. Hij draait zelf al 22 jaar in de scene mee. „In Tilburg West heb je nog een muur en dan heb je het zo wel gehad. Als je zorgt voor vrijplaatsen hoeven artiesten niet stiekem aan de slag te gaan.”

    Populair
    Hoe anders was het een paar jaar geleden: bij de Hall of Fame – toen die nog op de locatie van de Vormenfabriek was gevestigd – konden de graffitibussen op de muren worden geleegd. En na de verhuizing van de Hall of Fame naar de Spoorzone, zo’n vier jaar geleden, werd een enorme betonnen wand legaal verklaard voor pieces en tags.

    Die legale vrijplaatsen waren populair, zegt Hall of Fame-directeur Cees Thomassen. „Van de oude locatie namen we een deel van de Hall of Fame-muur mee als aandenken. De graffiti die daarop zit, bestaat uit allemaal verschillende laagjes en is een centimeter dik.”

    Wildgroei
    Thomassen ziet hoe de wildgroei van graffiti in de Spoorzone ‘weer begint toe te nemen’. „We hebben een oude treinwagon neergezet als graffiti-object. Maar met één wagonnetje is het niet in de hand te houden. Ook al wordt graffiti op het stroomhuisje door de gemeente min of meer gedoogd, het ontbreekt aan een duidelijke plek.”

    Veldmeijer pleit voor nieuwe locaties en wijst daarbij, als voorbeeld, naar de Berenkuil in Eindhoven, een ‘openluchtmuseum’ voor graffiti. „Dat is geniaal.” Misschien kun je, stelt hij, zo’n plek langs de Burgemeester Brokxlaan creëren, waar toch al veel illegaal wordt gespoten. Of op de binnenplaats van de Spoorzone naast het toekomstige fietspad.

    Artiesten
    Het ontbreekt in de stad sowieso aan graffiti, stelt de Bartkira-artiest. „Kijk naar Goes, waar international bekende artiesten het straatbeeld onder handen namen. Al hoef je in Tilburg niet met internationale namen te werken. Of ga in Weert kijken waar schitterende dingen te vinden zijn. Daar heb je ook legale plekken voor graffiti.”

    Het is een pleidooi dat in de smaak valt bij de Tilburgse streetart-liefhebber Lucas Schlicher. „Graffiti hoeft geen vandalisme te zijn of er als zodanig uit te zien. Neem de hoge stoel in de Langestraat, dat is een mooi werk, waarschijnlijk met toestemming aangebracht.”

    Mocht de gemeente nog nieuwe vrijplaatsen scheppen, ziet Schlicher ze het liefst op goed zichtbare locaties verrijzen. „Het is jammer als die plekken op een verlaten stukje terrein liggen. Of pak een paar blinde gevels in de stad aan, geef creativiteit de ruimte.”