article
1.6651580
Do 17 nov: Forenzen die ’s ochtends hun auto gratis in de Gasstraat parkeren, zich met een aktetasje naar het station spoeden en ‘s avonds de auto weer oppikken.
Tilburgse parkeeroverlast blijft zich verplaatsen: dieper Oud-Noord in
Do 17 nov: Forenzen die ’s ochtends hun auto gratis in de Gasstraat parkeren, zich met een aktetasje naar het station spoeden en ‘s avonds de auto weer oppikken.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/tilburgse-parkeeroverlast-blijft-zich-verplaatsen-dieper-oud-noord-in-1.6651580
2016-11-17T09:21:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5287873.1479369801!image/image-5287873.png
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Tilburgse parkeeroverlast blijft zich verplaatsen: dieper Oud-Noord in

Tilburgse parkeeroverlast blijft zich verplaatsen: dieper Oud-Noord in

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het onderzoeksgebied betaald parkeren eerder dit jaar.
    Do 17 nov: Forenzen die ’s ochtends hun auto gratis in de Gasstraat parkeren, zich met een aktetasje naar het station spoeden en ‘s avonds de auto weer oppikken. 
    Sinds de zomer is het een ramp

    door Bas Vermeer

    Tal van auto’s die half op de stoep bij het Energieplein geparkeerd staan - reden: ‘ik zoek al een half uur naar een plekje’ - en parkeerwachten die zich in mum van tijd door hun bonnenboekje heen werken.

    In verschillende delen van Oud-Noord zijn ze er nu ook achter. Dat het parkeerprobleem rond het Tilburgse centrum geen echte oplossing kent, maar zich alleen verplaatst.

    'Een ramp
    „Sinds de zomer is het een ramp”, zegt huisarts Jan Evert van Haaren van Medisch Centrum Noord, waar ook een apotheek en fysiotherapeut zitten. Toen de praktijk er in 2011 werd gevestigd, was er ‘enigszins een parkeerprobleem’.

    De aanleg van negentien extra parkeerplaatsen bood soelaas, zelfs al waren die niet specifiek voor patiënten. De medewerkers parkeerden zelf iets verderop, daardoor was er genoeg speelruimte. „Maar als je nu om kwart over acht hier bent, is er nergens in de buurt een parkeerplek te vinden.” Vanuit het medisch centrum is een petitie gestart ‘opdat de gemeente actie onderneemt’.

    De mening van Van Haaren is - zij het in andere woorden - op verschillende locaties op te tekenen. „Iedereen klaagt er over”, zegt Ronald Asveld, beheerder van wijkcentrum Het Spoor. „Eerst was het hier alleen druk als ouders de kids naar school kwamen brengen, nu de hele dag door.”

    Voorspelling
    Dát de parkeeroverlast er aan zou komen, was door de gemeente al voorspeld. De bewoners in het gebied tussen het spoor en Veldhovenring (zie afbeelding bovenaan) mochten begin dit jaar stemmen of er in hun straat wel of geen betaald parkeren zou worden ingevoerd. Het ging om bindende enquêtes.

    De bewoners ‘op de lip’ van de Spoorzone kozen vóór betaald parkeren omdat ze de toegenomen drukte (door de ontwikkeling van het gebied) in hun straten beu waren. Het achterland stemde tegen, ook al waarschuwde de gemeente dat de overlast zich zou verplaatsen.

    Per 1 mei werden de zones ingevoerd en zie: de overlast is verschoven naar de naastgelegen (gratis) straten. Zoals dat al op zo veel plaatsen in Tilburg gebeurde de afgelopen jaren. Neem Fatima, waar bewoners in 2010 protesteerden tegen de invoering van een betaald parkeren-zone, maar er twee jaar later haast om smeekten.

    Oplossing?
    De gemeente lijkt er inmiddels achter dat een zachte heelmeester stinkende wonden maakt. „Bindende enquêtes zijn de oplossing niet”, zegt een gemeentewoordvoerder. „We zijn nu aan het onderzoeken hoe we burgers op een andere manier een stem in dit proces geven.” Die nieuwe manier moet er eind dit jaar zijn.

    En de bestaande problemen?
    „Zodra het nieuwe proces er is, kijken we opnieuw naar de problemen in Noordhoek, Sint Anna en Oud-Noord. In die volgorde."