article
1.6486369
Ma 3 okt: De proef om de Nieuwlandstraat in de Tilburgse binnenstad een jaar autoluw maken is in kritiek verzand. Wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) maakt pas op de plaats.
Veel kritiek: pas op de plaats voor autoluwe Nieuwlandstraat
Ma 3 okt: De proef om de Nieuwlandstraat in de Tilburgse binnenstad een jaar autoluw maken is in kritiek verzand. Wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) maakt pas op de plaats.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/veel-kritiek-pas-op-de-plaats-voor-autoluwe-nieuwlandstraat-1.6486369
2016-10-03T17:30:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6486376.1475508846!image/image-6486376.JPG
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Veel kritiek: pas op de plaats voor autoluwe Nieuwlandstraat

Veel kritiek: pas op de plaats voor autoluwe Nieuwlandstraat

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Verkeer in de Nieuwlandstraat. Foto Joris Buijs/BeeldWerkt
    Ma 3 okt: De proef om de Nieuwlandstraat in de Tilburgse binnenstad een jaar autoluw maken is in kritiek verzand. Wethouder Mario Jacobs (verkeer, GroenLinks) maakt pas op de plaats.
    Ik kan nu wel meteen iets roepen, maar dat is te overhaast

    door Bas Vermeer

    Over twee maanden volgt ‘een nieuwe marsroute met een bredere insteek’, zo meldde hij maandagochtend aan de commissie Leefbaarheid.

    Voor- en tegenstanders van het autoluw maken van straat zijn het er wel over eens dat er iets kan of moet gebeuren, maar de tot dusver voorgestelde oplossingen zaaien tweespalt.

    Zelfs al laat de wethouder weten dat hij ‘nog aan de tekentafel zit en naar alle opties wil luisteren’.

    Insprekers
    Drie insprekers deden maandagochtend hun verhaal aan de commissie. Allemaal denken ze in net iets andere oplossingen.

    „Waarom niet een groter gebied?”, sprak een bewoner van de Tuinstraat. „Zo zijn de consequenties voor de bewoners rond de Nieuwlandstraat onevenredig zwaar. Terwijl je een deel van het probleem al oplost door toe te staan dat automobilisten vanuit de Stationsstraat linksaf mogen slaan op de Spoorlaan. Om zo vervolgens bij de Hart van Brabantlaan te komen.”

    Ook Kees Stegenga, voorzitter van het bewonersplatform Binnenstad West, pleitte voor een bredere aanpak. „Pas het nu lopende proces aan. Als u die proef toch doorzet en die wordt te snel afgekapt of verkeerd geëvalueerd, krijgen we het onderwerp tot 2025 niet meer bij de politiek op de agenda.”

    Het tegenkamp – dat eerder 315 handtekeningen verzamelde – pleitte wederom voor oplossingen als drempels en een 30-kilometerzone.

    Kritiek
    De discussie werd op verzoek van de VVD en Voor Tilburg op de agenda gezet omdat de kritiek aanzwelt. „Het besluit voor de proef is gebaseerd op gesprekken met wat ondernemers en een enkele bewoner”, aldus commissielid Jeroen van Dijk van de VVD. „Dat geeft een te beperkt beeld.”

    Volgens Hans Smolders van Lijst Smolders is de toenemende kritiek juist welkom. „Soms blijven mensen tot aan een besluit inactief, in deze discussie is de buurt wakker geworden. Daar kan het plan alleen beter van worden.”

    Jacobs wil nu breder insteken. Hoe hij dat voor ogen heeft wordt pas over twee maanden bekend. „Ik kan nu wel meteen iets roepen, maar dat is te overhaast.”