article
1.4782593
Vrij 27 feb: De wethouders zitten bijna een jaar in het zadel. Tijd voor een aantal prangende vragen. En die worden door de lezers gesteld. Vandaag in Vragenvuur: de antwoorden van wethouder Mario Jacobs.
Vragenvuur, Wethouder Jacobs: 'Overweeg een autoluw dwaalgebied'
Vrij 27 feb: De wethouders zitten bijna een jaar in het zadel. Tijd voor een aantal prangende vragen. En die worden door de lezers gesteld. Vandaag in Vragenvuur: de antwoorden van wethouder Mario Jacobs.
http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/vragenvuur-wethouder-jacobs-overweeg-een-autoluw-dwaalgebied-1.4782593
2015-02-27T09:28:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4772022.1424255866!image/image-4772022.jpg
Tilburg,Stadsgezicht Tilburg
Stadsgezicht
Home / Opinie / Blogs / Stadsgezicht / Vragenvuur, Wethouder Jacobs: 'Overweeg een autoluw dwaalgebied'

Vragenvuur, Wethouder Jacobs: 'Overweeg een autoluw dwaalgebied'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Wethouder Mario Jacobs. Bron Gemeente Tilburg
    Vrij 27 feb: De wethouders zitten bijna een jaar in het zadel. Tijd voor een aantal prangende vragen. En die worden door de lezers gesteld. Vandaag in Vragenvuur: de antwoorden van wethouder Mario Jacobs. 
    Qua route is dit de minst slechte optie. En dan merk je al aan mijn woordkeuze hoe ik er over denk

    door Bas Vermeer

    De vragen werden na de publicatie van deze blog gesteld. Circa dertig kwamen er binnen via Facebook (hier terug te lezen), Twitter, als reacties onder de blog en via de mail.

    De geselecteerde vragen/stellingen plus antwoorden:

    Cityring

    'De cityring is de gedoogde racebaan van Tilburg. Tussen de Katterug en Schouwburg wordt met regelmaat de 110 aangetikt.
    Oplossing: meer camera’s, alerte handhaving.'

    „Het overgrote deel van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid, dat blijkt ook uit metingen. Maar ik snap dat mensen denken: ‘jongens, moet dat daar allemaal?’. Een kleine groep verkeershufters verziekt het voor de rest.
    Het lastige is dat wij geen extra camera’s kunnen plaatsen. Dat is een bevoegdheid van het openbaar ministerie. Dat doen ze op basis van snelheidsmetingen en ongevalcijfers.”

    'Dat langzame rijden op de cityring is echt belachelijk. Verhoog het liever naar 60 km per uur.'
    Een andere lezer: 'Voer 40 km per uur in. 30 is te langzaam, 50 is (vaak) te hard. Met 40 voorkom je meer verkeersdoden...'

    „Het is wettelijk gezien niet mogelijk om 40 of 60 kilometer per uur in te voeren. Het is 30, 50 óf 70 kilometer per uur.
    De snelheid aanpassen? Dan moet je het breder maken dan de cityring alleen, maar ook kijken naar het gebied binnen die ring. Daar gaat naar mijn idee een grote verschuiving plaatsvinden. We gaan anders met het centrum om, het wordt meer beleving: van functioneel shoppen naar funshoppen. En daardoor neemt het belang van een goed verblijfsklimaat voor de voetganger in dat gebied alleen maar toe. Langzaam verkeer wordt relevanter.
    Daarnaast krijgen we door de aanleg van de Willem II-passage en de nieuwe stationspassage meer fietsers en voetgangers die de Stationsstraat en het dwaalgebied intrekken. Daardoor ontstaat een heel nieuwe verkeersdynamiek in de stad en daardoor moet je breder kijken. Dat gaan we ook doen.”

    Kan het centrum (binnen de Cityring) afgesloten worden voor autoverkeer? Want ook de Tuinstraat is een racebaan.

    „Zoals ik al aangaf, neig ik er naar om meer ruimte te geven aan het langzame verkeer. Waarom zou je niet overwegen om het dwaalgebied autoluw te maken? Waar bewoners en leveranciers dan wel hun weg kunnen vinden. Ik zou graag samen met de winkeliers en bewoners kijken of we zo’n experiment kunnen opzetten in de Nieuwlandstraat. Maar dat moet ook van onderaf komen.”

    Busvervoer

    De Reeshof is buiten de spits de helft van de bussen kwijt. De provincie regelt het wel, maar stelt de gemeente geen eisen?

    „De vraag is wat voor invloed we hebben. Als gemeente dragen we wensen en bedenkingen aan, de provincie stelt het programma van eisen op voor de uitvoerder: Arriva in dit geval. 
    Wij monitoren nu een jaar hoe het er aan toe gaat en overleggen aan de hand daarvan met de provincie. Er zijn klachten, maar die waren er vooral in de opstartfase. Dat had grotendeels te maken met Stappegoor, want daar is een verkeerde inschatting gemaakt. Daar is de situatie inmiddels bijgesteld.”

    Wanneer krijgt Koolhoven eigenlijk een tweede ontsluiting?

    „Er zou daar eigenlijk binnen no time gebouwd worden, maar toen klapte de crisis er in en ontstond een andere situatie. Aan de andere kant zien we nu dat de verkoop weer aantrekt.
    De ontsluitingsweg staat al ingepland, maar zo ver is het nog niet. Over het exacte moment hebben wij geen zeggenschap. maar die weg komt er binnen afzienbare tijd. We zijn nu in overleg met de wijkraad om te kijken of we vooruitlopend op de officiële weg een tijdelijke straat voor het bouwverkeer aan kunnen leggen. Om de overlast van dat verkeer terug te dringen.”

    Natuur

    Wat kan de gemeente betekenen voor de (bio)diversiteit in de groenstroken/plantenbakken/parkjes? Zou dit meer ingevuld kunnen worden door (burger)initiatieven in plaat van ‘bepaling vanuit beleidsmakers’?

    „We maken het makkelijker door de regels te versoepelen, bijvoorbeeld door niet overal meer een vergunning voor te verlangen. Zo mogen mensen op braakliggende terrein kassen neerzetten, zolang anderen daar geen last van hebben. Tilburgers mogen ook zelf de boomspiegels van de stad verfraaien: de vierkante meter aarde rond de basis van de boom.
    Eerder deze week werd er in het college een besluit genomen over een geveltuintjes-regeling, voor zo'n tuintje is geen vergunning meer nodig. Om die aan te leggen is er nu een 'op is op-regeling': tot en met 2018 is er 25.000 euro per jaar beschikbaar.
    Wel moeten mensen binnen de cityring die aanleg door ons laten uitvoeren, want als je daar zelf een schop de grond in duwt, steek je iets kapot. Tussen de cityring en de ringbanen heb je een meldingsplicht, dan controleren wij of er kabels liggen. Buiten de ringbaan hoef je je niet te melden: daar is de kans om iets te raken nihil.”

    Fietsen

    Het fietspad op het Pieter Vreedeplein is hopeloos. 

    „Qua route is dit de minst slechte optie. En dan merk je al aan mijn woordkeuze hoe ik er over denk. Maar de uitvoering is hopeloos, we zijn nu een plan aan het uitwerken om die route duidelijker te maken. Niet alleen daar, maar ook bij het Radiopleintje. Dit jaar wordt dat plan uitgevoerd.
    Voor de time being gaan we alvast met die punten aan de slag, maar door de ontwikkeling in het centrum moeten we de fietsroutes zelf tegen het licht houden. Maar dat vergt meer planning en veel overleg, onder meer met partijen als het Fietsforum. ”

    Vanuit zijn verleden heeft de wethouder ‘smart mobility’ hoog zitten, waarom dat nou niet toepassen op de fiets en minder voor de auto?

    „Volgens mij moet je het op zowel de fietsers als auto toepassen, juist vanwege de interactie tussen die twee. Op het moment wordt er in Tilburg nog geen smart mobility ingezet, maar we zijn bezig met het schrijven van een nieuw mobiliteitsplan. Waarbij we slim en duurzaam combineren. ‘Hoe krijg je als fietser sneller groen?’, is daarbij één van de vragen.
    Nu gebeurt dat via verkeerslussen, maar in een stad als San Francisco wordt via de iPhone geregistreerd waar fietsers zich bevinden. Ik vind het interessant om te kijken wat je daar in Tilburg mee kunt. 
    Zo’n plan schrijf je niet voor de komende tien jaar - al is dat officieel de tijd die er voor staat - omdat de veranderingen elkaar ontzettend snel opvolgen. Zo was ik afgelopen zaterdag bij Tesla waar ze vertelden over een software-update voor Autopilot. De enige reden waarom je het stuur dan nog moet vasthouden is een juridische. En als je ziet hoe Google bezig is met autonoom rijdende auto’s; die ontwikkelingen gaan snel hoor. Heel snel.”

    Tijdens de verkiezingsdebatavond in de Reeshof werd toegezegd dat de fietsers weer voorrang zouden krijgen op de rotondes in Tilburg. Dit is een landelijke richtlijn van de CROW waar bij mijn weten alleen Tilburg en Goirle in zuid Nederland geen gevolg aan geeft. 
    Wanneer gebeurt dit?


    „Dat gaat niet gebeuren. En daar is een heel goede reden voor: de ongevalcijfers die we nu hebben voor rotondes zijn zeer laag. Je moet ook beseffen dat Tilburg anders is dan andere steden. We hebben nogal wat rotondes waar tweerichtingsverkeer van fietsers mogelijk is. Dat worden zeer gevaarlijke punten als je de fietser voorrang gaat geven. Als je dat in de stad bij de ene rotonde wel toestaat en bij de andere niet, krijg je verwarring.”

    Zo gauw het station klaar is  moet de fietsenchaos op de Spoorlaan en in de Stationsstraat verleden tijd zijn. De entree van de stad moet er echt flink wat verzorgder uit gaan zien.

    „De chaos is nú nog niet te verhelpen. Maar als de stallingen aan de noordzijde van het station zijn gerealiseerd, hoef je in de Stationsstraat ook geen verkeerd gestalde rijwielen meer te tolereren. Het is de entree van de stad, maar dat gevoel krijg je nu niet. 
    Bloembakken vind ik persoonlijk helemaal niks. Ik zie liever iets dat in de grond staat dan een bak met een olijfboom.
    We willen op steeds meer plekken in de stad bomen neerzetten die er oud kunnen worden, die niet weer weg moeten als de straat wordt heringericht. Dat je weer monumentale bomen in de stad ziet. We hebben er bij de Piusstraat één geplant. We zoeken nu, onder meer met Stichting Stadsbomen, naar meer van die plekken in de stad.”