Eigenares Kim Vogelsangs voor het postkantoor te Ravenstein.
Volledig scherm
Eigenares Kim Vogelsangs voor het postkantoor te Ravenstein. © Jeroen Appels/Van Assendelft Fotografie

Kleine winkeliers de dupe van bezuinigingen PostNL

DEN BOSCH/RAVENSTEIN - PostNL verlaagt vergoedingen voor winkeliers die fungeren als postkantoor. De winkeliers gaan toch akkoord: ze kunnen de extra klanten niet missen.

Ondernemers die een postpunt in hun winkel hebben, zijn niet blij met PostNL. Het postbedrijf gaat hen vanaf 1 juli een stuk minder betalen voor de afhandeling van post en pakketten.

De tariefsverlaging treft 2.500 supermarkten en andere winkels die postzaken afhandelen. Supermarktketen Albert Heijn heeft vanwege de maatregel in 156 winkels de postbalies gesloten, waaronder in Den Bosch, Tilburg, Breda en Oss.

Vrees voor minder aanloop
Vooral postwinkeliers in kleine plaatsen, met een lagere omloop van pakketten, zijn de dupe van de tariefswijzigingen. Vaak is in deze plaatsen maar één postpunt waardoor sluiting een strop is voor een kleine kern. Zo ook in Ravenstein. Winkeliers Kim Vogelsangs en Wim Hes van 't Postkantoor zitten met de handen in het haar. Hun zaak, een begrip in het stadje, is grotendeels afhankelijk van de postinkomsten. ,,We vrezen dat we de klap niet kunnen hebben,’’ zegt Vogelsangs.

Lees donderdag 30 juni in Brabants Dagblad de uitgebreide reportage met o.a. het verhaal van de Ravensteinse ondernemers.

Oss, Uden e.o.