Volledig scherm
© Thinkstock

Vught heeft te weinig oog voor hulpbehoevende inwoners blijkt uit onderzoek

VUGHT - Uit een wettelijk verplicht klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat Vught onvoldoende rekening houdt met de wensen en behoeften van inwoners die hulpvragen hebben. Vughtenaren zijn op dat gebied minder tevreden dan de gemiddelde inwoner van de Meierij.

Hoe dat komt kan verantwoordelijk wethouder Saskia Heijboer niet verklaren. „Feit is wel dat het onderzoek is gehouden op het moment dat er onrust was rondom de organisatie en uitvoering van de Hulp bij het Huishouden in Vught”, aldus Heijboer. „Door overleg met aanbieders, nieuwe contractafspraken en beleidsaanpassing verbetert dat.”

Extra capaciteit
Andere maatregelen om de tevredenheid te bevorderen zijn volgens Heijboer het aantrekken van extra capaciteit die zorg draagt voor de dienstverlening en een mogelijke verlaging van de eigen bijdragen voor voorzieningen zoals een scootmobiel of thuishulp.

Centen
Volgens clientondersteuner Jozef Kok heeft Vught een valse start gemaakt. „Vooral strikt juridisch en op de centen lettend. Weinig gericht op individueel maatwerk dat nodig is als compensatie voor gebreken om mensen zo lang en zo goed mogelijk actief te laten deelnemen aan de samenleving."

Lees woensdag 5 oktober meer over de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek in het Brabants dagblad, editie Den Bosch.