article
1.6489902
BOXTEL - Het Brabantse spoor minder druk, stiller en veiliger. George Douenburg die in Boxtel langs het spoor woont, moet het eerst zien - en vooral: horen - voordat hij het wil geloven.
Spoor minder druk, stiller en veiliger: eerst zien, dan geloven
BOXTEL - Het Brabantse spoor minder druk, stiller en veiliger. George Douenburg die in Boxtel langs het spoor woont, moet het eerst zien - en vooral: horen - voordat hij het wil geloven.
http://www.bd.nl/regio/boxtel-schijndel-e-o/boxtel/spoor-minder-druk-stiller-en-veiliger-eerst-zien-dan-geloven-1.6489902
2016-10-04T12:09:29+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6489914.1475582899!image/image-6489914.JPG
Boxtel
Home / Regio / Boxtel, Schijndel e.o. / Boxtel / Spoor minder druk, stiller en veiliger: eerst zien, dan geloven

Spoor minder druk, stiller en veiliger: eerst zien, dan geloven

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      George Douenburg uit Boxtel.
      Fotograaf
    ​BOXTEL - Het Brabantse spoor minder druk, stiller en veiliger. George Douenburg die in Boxtel langs het spoor woont, moet het eerst zien - en vooral: horen - voordat hij het wil geloven.

    ​Dat het Rijk kapitalen gaat steken in het terugdringen van de overlast door het Brabantse spoor juicht ​hij van harte toe. „Als ze de meeste maatregelen maar nemen op de plekken die het dichtstbevolkt zijn.”

    Douenburg kocht dertig jaar geleden een huis in Boxtel, de tuin grenst aan het spoortraject. Boxtel is een klein knooppunt voor treinen richting Tilburg, Eindhoven en Den Bosch en verder. „Ik wist waar ik aan begon. Het geluid van treinen heb ik nooit erg gevonden. Ook niet toen het steeds drukker werd op het spoor en de treinen, zeker de goederentreinen, almaar langer.”

    Treingeluid
    Het vervelendste was en is het in de zomer, als hij met gasten buiten zit. Dan wordt de conversatie met grote regelmaat overstemd door het treingeluid. Maar ook dat kan het humeur van de Boxtelaar niet bederven. Zijn ergernis begon pas een jaar of drie geleden. Ineens was daar een luid, doordringend kedeng-kedeng, pal achter zijn huis. „Alsof een las in de rails niet goed is. Het bonkt verdraaid lang als een goederentrein met zestig wagons voorbijkomt. En ‘s nachts klinkt het helemaal hard.”

    Aanpassingen
    Douenburg benaderde ProRail, de beheerder van het spoornet, met zijn klacht. In eerste instantie kreeg hij gelijk en zou het euvel verholpen worden. Dat bleef echter uit. Dus nam hij weer contact op. Vervolgens kreeg hij te horen dat er niks aan de hand was. „Aan het gewone geluid van een trein wen je, dit is irritanter. Ik hoop dat bij alle aanpassingen die nu worden beloofd dit euvel ook verholpen wordt.”