article
1.6392886
BOSSCHENHOOFD - Het sluiten van de praktijk voor kaakchirurgen heeft de plannen voor een Aeromedisch Cluster langs het vliegveld in de war geschopt. Maar Stef Have heeft meer achter de hand.
Breda Airport wil schakel worden tussen Aviolanda en Gilze-Rijen
BOSSCHENHOOFD - Het sluiten van de praktijk voor kaakchirurgen heeft de plannen voor een Aeromedisch Cluster langs het vliegveld in de war geschopt. Maar Stef Have heeft meer achter de hand.
http://www.bd.nl/regio/brabant/breda-airport-wil-schakel-worden-tussen-aviolanda-en-gilze-rijen-1.6392886
2016-09-15T05:11:42+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6392582.1473892413!image/image-6392582.JPG
Gilze en Rijen,Breda,Luchtvaart
Brabant
Home / Regio / Brabant / Breda Airport wil schakel worden tussen Aviolanda en Gilze-Rijen

Breda Airport wil schakel worden tussen Aviolanda en Gilze-Rijen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Luchthavendirecteur Stef Have prikt nog geen datum voor de uitbouw van Airparc Seppe, maar zodra hij genoeg gegadigden heeft kan de nieuwbouw er snel staan. foto Gerard van Offeren/Pix4Profs
    BOSSCHENHOOFD - Het sluiten van de praktijk voor kaakchirurgen heeft de plannen voor een Aeromedisch Cluster langs het vliegveld in de war geschopt. Maar Stef Have heeft meer achter de hand.

    Met tien ondernemingen is Stef Have serieus in gesprek waar het gaat om uitbreiding van Airparc Seppe. Maar praten is nog geen handtekening zetten.

    De luchthavendirecteur van Breda International Airport weet dat het soms van onverwachte factoren kan afhangen. ,,Zo is er een multinational uit de Randstad. Hij vindt onze infrastructuur weliswaar belangrijk, maar hij wil zich eigenlijk vooral dichtbij zijn in West-Brabant woonachtige moeder vestigen."

    Bedrijvenpark
    Have heeft tussen vliegveld en A58 een hoogwaardig bedrijvenpark aangelegd. ,,Luchtvaart-gerelateerd", voegt hij er met een glimlach aan toe.

    Op de komst van een praktijk voor kaakchirurgen kwam uit politieke hoek veel kritiek: dat had niets met vliegen te maken, want piloten hebben niet dagelijks kiespijn. De oud Apache-vlieger pareert: ,,Precies daarom hadden de chirurgen het idee om de loze uren in te vullen met 'gewone' patiënten. Maar de praktijk is voorlopig op slot, we gaan de overheid niet frustreren."

    Toch vindt Have het een gemiste kans en zou Halderberge juist trots moeten zijn als chirurgen voor een plattelandsgemeente kiezen in plaats van de grote stad. Het heeft de plannen voor een Aeromedisch Cluster in de tweede fase van het bedrijvenpark danig in de war geschopt, maar Have heeft meerdere ijzers in het vuur.

    Brabant Aerospace Cluster
    Zo vloog hij deze zomer de Noordzee over om op de luchtvaartbeurs in Farnborough samen met collega Ed Heinen van Aviolanda de aanzet te geven tot de vorming van Brabant Aerospace Cluster. ,,We zitten veertig kilometer uit elkaar met elk onze eigen disciplines. Zij de militaire luchtvaart, wij de burgerluchtvaart en de zakelijke markt. Samen staan we sterk om nieuwe partners binnen te halen. Het Rewin (regionale ontwikkelingsmaatschappij) speelt daarbij ook een grote rol."

    Behalve de zuidwesthoek lonkt Have ook in oostelijke richting. ,,Om het plaatje compleet te maken zou het goed zijn als Gilze-Rijen ook aanhaakt. Twee belangrijke militaire vliegvelden met Breda International Airport als verbindende schakel; het zou mijn grote wens zijn."