article
1.6159688
DEN BOSCH/EINDHOVEN - Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs 20 minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van deze krant. Belangrijke tips gaan verloren, omdat bellers gefrustreerd raken en afhaken.
Crisis bij telefooncentra politie: tips van burgers gaan verloren
DEN BOSCH/EINDHOVEN - Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs 20 minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van deze krant. Belangrijke tips gaan verloren, omdat bellers gefrustreerd raken en afhaken.
http://www.bd.nl/regio/brabant/crisis-bij-telefooncentra-politie-tips-van-burgers-gaan-verloren-1.6159688
2016-07-02T04:02:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5975124.1479708998!image/image-5975124.jpg
Helmond,Eindhoven,Politie,hermes
Brabant
Home / Regio / Brabant / Crisis bij telefooncentra politie: tips van burgers gaan verloren

Crisis bij telefooncentra politie: tips van burgers gaan verloren

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEN BOSCH/EINDHOVEN - Wie 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') probeert te bellen, staat steeds langer in de wacht. Soms tot zelfs 20 minuten. Dat blijkt uit vertrouwelijke politiestukken in handen van deze krant. Belangrijke tips gaan verloren, omdat bellers gefrustreerd raken en afhaken.
    We proberen burgers te helpen, maar door falende ict en gedoe op de werkvloer lukt het gewoon niet

    In april dit jaar lukte het slechts één van de tien telefooncentrales in het land om 80 procent van de bellers binnen twintig seconden te woord te staan. Die norm wordt al geruime tijd in de meeste regio's niet gehaald.

    Gedoe op de werkvloer
    De slechte bereikbaarheid is het gevolg van onderbezetting en ziekte bij de Regionale Service Centra, waar zo'n 1.000 politiemensen werken. ,,We proberen burgers te helpen, maar door falende ICT en gedoe op de werkvloer lukt het gewoon niet", zegt een ontgoochelde politiemedewerker.

    Het computersysteem loopt regelmatig vast, waardoor bellers boos worden. Ook klagen werknemers erover dat belangrijke tips in een zwart gat verdwijnen, omdat er geen directe koppeling is tussen de telefooncentrales en het computersysteem van wijkagenten en rechercheurs. Zo kan het gebeuren dat een melding over een weggegooide bivakmuts wel wordt geregistreerd in de centrale, maar niet meteen terechtkomt bij een overvalteam.

    Vertrouwen
    De medewerkers van de telefooncentrales zijn het spuugzat. Bij 8 van de 10 centrales is een personeelstekort. Het ziekteverzuim bedraagt gemiddeld 14 procent. Ter vergelijking: het landelijke ziekteverzuim bij de politie was vorig jaar 7 procent. ,,Schokkend", vindt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond. ,,Het vertrouwen van burgers in de politie staat op het spel." Volgens Struijs wordt nauwelijks geluisterd naar de klachten van medewerkers. ,,Er moet dringend geld bij om ICT-systemen te verbeteren en het ziekteverzuim terug te dringen."

    De problemen zijn bekend bij de korpsleiding. ,,De meeste bellers worden nog altijd binnen twintig seconden te woord gestaan", benadrukt een woordvoerder. Op dit moment wordt er gewerkt aan een verbeterplan om het ziekteverzuim omlaag te krijgen. ,,Dat plan wordt de komende weken besproken."