article
1.6646601
DEN BOSCH - Het plan om het openbaar vervoer in Brabant voortaan te laten rijden onder de naam 'Bravo' kost de provincie twee ton. Daarvoor krijgt de reiziger 'helderheid, overzicht en duidelijkheid' terug, zegt het provinciebestuur.
Invoering Bravo-bus kost Brabant twee ton
DEN BOSCH - Het plan om het openbaar vervoer in Brabant voortaan te laten rijden onder de naam 'Bravo' kost de provincie twee ton. Daarvoor krijgt de reiziger 'helderheid, overzicht en duidelijkheid' terug, zegt het provinciebestuur.
http://www.bd.nl/regio/brabant/invoering-bravo-bus-kost-brabant-twee-ton-1.6646601
2016-11-15T11:48:38+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5321017.1477337180!image/image-5321017.jpg
Den Bosch,Provincie
Brabant
Home / Regio / Brabant / Invoering Bravo-bus kost Brabant twee ton

Invoering Bravo-bus kost Brabant twee ton

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEN BOSCH - Het plan om het openbaar vervoer in Brabant voortaan te laten rijden onder de naam 'Bravo' kost de provincie twee ton. Daarvoor krijgt de reiziger 'helderheid, overzicht en duidelijkheid' terug, zegt het provinciebestuur.

    Maar Ankie de Hoon, CDA-Statenlid uit Etten-Leur, vindt het voorstel niks: ,,Twee ton voor een stickercampagne voor een toekomstplan dat nog vorm moet krijgen? Zonde van het geld."

    Bravo
    Vanaf 11 december rijden de stads- en streekbussen rondt onder de naam Bravo, wat een afkorting is van Brabant Vervoert Ons. Het enthousiasme waarmee verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat het nieuws bracht wordt niet gedeeld door De Hoon.

    De Ettense politica vroeg zich af welk probleem er met de invoering van de naam Bravo wordt opgelost. De reiziger krijgt 'eenheid in informatievoorziening, zowel off- als online', laat Van der Maat weten. Bovendien kan de naam in de toekomst ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld leenfietsen en deelauto's. ,,We zien het nieuwe merk als een belangrijke motor voor het zichtbaar verbinden van bestaande en nieuwe mobiliteitsoplossingen", laat het provinciebestuur weten.

    Oplossing
    De verkeersgedeputeerde moet wel bekennen dat de naam Bravo niet meteen dé oplossing is voor alle problemen waar reizigers mee te maken krijgen: ,,De naamsbekendheid van de vervoerder draagt niet bij aan een geslaagde reis."

    De Hoon wilde ook weten wat de ingreep precies kost. Ook daar heeft Van der een antwoord op: ,,Voor de ontwikkeling van het nieuwe merk, het ontwerp van de huisstijl, het bouwen van een website, het opzetten van een beeldbank en het maken van campagnemateriaal is een eenmalig budget van ongeveer 200.000 euro nodig."

    Bedrag
    De christen-democrate zet vraagtekens bij dat bedrag, maar Van der Maat blijft geestdriftig. Hij voelt zich gesteund door de busbedrijven Arriva en Hermes ('zeer positief over Bravo') en de Brabantse gemeenten: ,,Tot op heden hebben wij geen signalen gehad dat de gemeenten niet enthousiast zijn over Bravo. Ze herkennen de ambities en de toegevoegde waarde van één merk."

    Het maakt allemaal weinig indruk op De Hoon. Het oppositionele Statenlid vindt dat Gedeputeerde Staten te veel vooruitloopt op een beleid dat er nog helemaal niet is.

    Ze vergelijkt het met de verbouwing van een huis: ,,Daar ga je eerst voor sparen. Pas als je klaar bent, zie je wat er over is voor leuke kaarsjes en kussentjes. Dit is de omgekeerde wereld."

    Wat vindt u?

    De naamsverandering van de bus in Brabant is het geld waard.

    Geef uw uitgebreide mening

    Eens
    9%
    Oneens
    91%

    Totaal: 825 stemmen