article
1.6445325
DEN BOSCH - Vrachtwagens die de Belgische tol ontwijken en zo voor meer drukte zorgen op Nederlandse snelwegen en in grensdorpen zijn geen tijdelijk fenomeen. Een onderzoek dat de Verkeers Informatie Dienst (VID) afgelopen weekeinde presenteerde, bevestigt het beeld dat truckers minder door België rijden om zo tolkosten te vermijden.
Overlast vrachtwagens op A58 en in grensdorpen is van blijvende aard
DEN BOSCH - Vrachtwagens die de Belgische tol ontwijken en zo voor meer drukte zorgen op Nederlandse snelwegen en in grensdorpen zijn geen tijdelijk fenomeen. Een onderzoek dat de Verkeers Informatie Dienst (VID) afgelopen weekeinde presenteerde, bevestigt het beeld dat truckers minder door België rijden om zo tolkosten te vermijden.
http://www.bd.nl/regio/brabant/overlast-vrachtwagens-op-a58-en-in-grensdorpen-is-van-blijvende-aard-1.6445325
2016-09-26T06:08:32+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5928699.1474864008!image/image-5928699.jpg
Baarle-Nassau,Alphen-Chaam,Tilburg,Vrachtverkeer,A58
Brabant
Home / Regio / Brabant / Overlast vrachtwagens op A58 en in grensdorpen is van blijvende aard

Overlast vrachtwagens op A58 en in grensdorpen is van blijvende aard

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vrachtwagen. (Stockfoto)
      Fotograaf
    DEN BOSCH - Vrachtwagens die de Belgische tol ontwijken en zo voor meer drukte zorgen op Nederlandse snelwegen en in grensdorpen zijn geen tijdelijk fenomeen. Een onderzoek dat de Verkeers Informatie Dienst (VID) afgelopen weekeinde presenteerde, bevestigt het beeld dat truckers minder door België rijden om zo tolkosten te vermijden. 

    Intussen wordt het drukker op de A58 bij Etten-Leur en Tilburg. Daar rijdt nu acht procent meer vrachtverkeer dan een jaar geleden. Bij de grensovergang Hazeldonk op de A16 komen minder trucks langs.

    De cijfers van de VID hebben alleen maar betrekking op de snelwegen. Maar dat wil niet zeggen dat in grensdorpen als Chaam en Baarle-Nassau de problemen opeens zijn opgelost.

    Woordvoerder Patrick Potgraven van de VID: ,,In de dorpen hebben we geen telapparatuur liggen. Toch is er ook daar iets aan de hand. Want we zijn vrachtverkeer 'kwijt'. Op sommige meetpunten langs snelwegen neemt het aantal vrachtwagens af. Gek, want het goederenvervoer neemt met anderhalf tot twee procent toe. Het is zeer waarschijnlijk dat dit vrachtverkeer via de dorpen rijdt."

    'Onacceptabel'
    Dat donkerbruine vermoeden leeft ook in Baarle-Nassau. De afgelopen week heeft de gemeente tellingen gedaan om te zien in welke mate de verkeersdruk is toegenomen. De cijfers moeten nog worden verwerkt, maar dat de overlast groeit ziet iedereen. ,,De situatie is nog steeds onacceptabel", zegt gemeentewoordvoerder Jeroen Leemans.

    In juni heeft een delegatie van Nederlandse en Belgische parlementariërs nog een bezoek gebracht aan de West-Brabantse grensstreek om de overlast in ogenschouw te nemen.

    ,,Je kunt niet ontkennen dat er hier iets aan de hand is", zei CDA-Tweede Kamerlid én rapporteur Belgische Tol Martijn van Helvert destijds. Sindsdien is het stil gebleven.

    Oplossing
    Toch heeft de truckproblematiek nog steeds de aandacht, zegt Leemans: ,,Dat wil zeggen: er wordt niet niks gedaan. Maar een oplossing is er ook nog niet. Met behulp van onze eigen metingen hopen we stoom op de ketel te houden."

    Het is niet voor het eerst dat de VID laat zien dat de trucktol gevolgen heeft voor de Nederlandse grensstreek.

    Woordvoerder Potgraven kan zich niet voorstellen dat er geen oplossing wordt gevonden. ,,Want anders hebben de Britten gelijk met hun Brexit. Als wij niks te vertellen hebben over dit soort vraagstukken, dan kun je jezelf afvragen wat er nog wél via de Europese Unie te regelen valt."

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps