article
1.6154002
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch doet een beroep op de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de geplande goederenlijn tussen Meteren en Boxtel opnieuw te beoordelen. Er ontstaan steeds meer zorgen over het nut en de noodzaak van deze goederenlijn. Ook zijn er zorgen over de gevolgen op het gebied van hinder en veiligheid.
Den Bosch verzoekt staatssecretaris heroverweging goederenlijn Meteren-Boxtel
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch doet een beroep op de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de geplande goederenlijn tussen Meteren en Boxtel opnieuw te beoordelen. Er ontstaan steeds meer zorgen over het nut en de noodzaak van deze goederenlijn. Ook zijn er zorgen over de gevolgen op het gebied van hinder en veiligheid.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/den-bosch-verzoekt-staatssecretaris-heroverweging-goederenlijn-meteren-boxtel-1.6154002
2016-06-30T10:48:47+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4581483.1413396540!image/image-4581483.jpg
Den Bosch,Spoorwegverkeer,Vrachtverkeer,Kort nieuws,kort
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / Den Bosch verzoekt staatssecretaris heroverweging goederenlijn Meteren-Boxtel

Den Bosch verzoekt staatssecretaris heroverweging goederenlijn Meteren-Boxtel

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch doet een beroep op de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de geplande goederenlijn tussen Meteren en Boxtel opnieuw te beoordelen. Er ontstaan steeds meer zorgen over het nut en de noodzaak van deze goederenlijn. Ook zijn er zorgen over de gevolgen op het gebied van hinder en veiligheid.

    Milieuonderzoek naar geluid, trillingen en veiligheid laat de negatieve consequenties voor het woon- en leefmilieu zien. Daarnaast lijkt er vanuit het ministerie onvoldoende aandacht te zijn voor onderwerpen als: een betere verdeling van het goederenvervoer, het langzamer rijden en eventuele andere aanvullende maatregelen.

    Door Den Bosch zijn in 2015 veel meer ketelwagons gereden dan vooraf bekend was. Ook ligt Den Bosch op een zogenaamde corridor (een route naar het noorden) waar helemaal geen blijvend goederenvervoer was gepland. Dit zijn signalen dat op het vervoer van gevaarlijke stoffen onvoldoende sturing, controle en handhaving zit.

    De gemeente Den Bosch verzoekt om het plan ernstig in heroverweging te nemen. Zeker ook gezien de investering van ruim € 700 miljoen. De gemeente vindt dat er geen gevolgen mogen zijn voor de woon- en leefomgeving. Tenslotte heeft Den Bosch nooit rekening hoeven houden met een blijvende goederenroute. De stedenbouwkundige ontwikkelingen langs het spoor voorzien hier niet in.