article
1.4757079
DEN BOSCH - Anders dan nu waren er in 1821 geen jaren van voorbereiding en talloze vergunningen en procedures nodig voordat kon worden begonnen met de aanleg van een kanaal. Het was simpel; konings wil was wet. Het graven was een immens werk; 123 kilometer kanaal met 20 sluizen. En in Brabant alleen al 17 bruggen en tal van andere kunstwerken. Allemaal met de hand te maken.
Geen jaren van voorbereiding voor aanleg kanaal: konings wil was wet
DEN BOSCH - Anders dan nu waren er in 1821 geen jaren van voorbereiding en talloze vergunningen en procedures nodig voordat kon worden begonnen met de aanleg van een kanaal. Het was simpel; konings wil was wet. Het graven was een immens werk; 123 kilometer kanaal met 20 sluizen. En in Brabant alleen al 17 bruggen en tal van andere kunstwerken. Allemaal met de hand te maken.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/geen-jaren-van-voorbereiding-voor-aanleg-kanaal-konings-wil-was-wet-1.4757079
2015-02-10T15:54:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4749212.1423216856!image/image-4749212.JPG
s-Hertogenbosch,Zuid-Willemsvaart,Máximakanaal
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / Geen jaren van voorbereiding voor aanleg kanaal: konings wil was wet

Geen jaren van voorbereiding voor aanleg kanaal: konings wil was wet

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Het wordt wat
      Titel
      Het wordt wat
      Beschrijving
      Graven tussen Beusingsedijk en de N279
      Fotograaf
    DEN BOSCH - Anders dan nu waren er in 1821 geen jaren van voorbereiding en talloze vergunningen en procedures nodig voordat kon worden begonnen met de aanleg van een kanaal. Het was simpel; konings wil was wet. Het graven was een immens werk; 123 kilometer kanaal met 20 sluizen. En in Brabant alleen al 17 bruggen en tal van andere kunstwerken. Allemaal met de hand te maken.
    Het werk was aanbesteed in 16 ‘percelen’, onderverdeeld in vakken van ongeveer 500 meter die elk apart moesten worden uitgegraven. 
     
    Per vak moest gemiddeld 12.000 kuub grond uitgegraven worden. Dat zijn zo’n 300.000 kruiwagens, oftewel zes miljoen scheppen vochtige zand en klei van een kilo of vijf elk. Van de gravers werd verwacht dat ze per dag vier kuub grond verzetten, zo’n honderd kruiwagens per dag. Dat is 8.000 kilo, acht ton per dag. In het zand is dat nog te doen als je een geoefend grondwerker bent, maar in de klei is het een haast onmenselijke opgave. Daarvoor kreeg je dan ongeveer 40 cent per dag als je hard had gewerkt.
    Tijdens het graven moest de put droog gehouden worden, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
     
    Deel 6 in de serie fotoalbums over het Maximakanaal, gemaakt en samengesteld door Frans van Mensfoort, gaat over Graven. Dat woord schiet je eigenlijk het eerst binnen bij het aanleggen van een kanaal. Dit album gaat daarom vooral de diepte in met zand grond, bulldozers en graafmachines...
     
    Voor achtergronden en nieuws over de aanleg van het Máximakanaal op bd.nl/zuidwillemsvaart