article
1.6218050
DEN BOSCH - Het is toch elke dag een wonder, vind ik, zo'n krant op de mat. Ook omdat ik weet hoe ingewikkeld de keten is die voorafgaat aan het moment dat de bezorger u met de brievenbus de dag in kleppert. Honderden mensen, of liever duizenden, zorgen dat u elke dag uw krant krijgt, op tijd ook.
Hoofdredacteur BD (a.i.) over technische problemen bij drukkerij
DEN BOSCH - Het is toch elke dag een wonder, vind ik, zo'n krant op de mat. Ook omdat ik weet hoe ingewikkeld de keten is die voorafgaat aan het moment dat de bezorger u met de brievenbus de dag in kleppert. Honderden mensen, of liever duizenden, zorgen dat u elke dag uw krant krijgt, op tijd ook.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/hoofdredacteur-bd-a-i-over-technische-problemen-bij-drukkerij-1.6218050
2016-07-25T07:09:31+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6218120.1469431677!image/image-6218120.JPG
Den Bosch,Krant
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / Hoofdredacteur BD (a.i.) over technische problemen bij drukkerij

Hoofdredacteur BD (a.i.) over technische problemen bij drukkerij

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het Brabants Dagblad van maandag 25 juli.
      Fotograaf
    DEN BOSCH - Het is toch elke dag een wonder, vind ik, zo'n krant op de mat. Ook omdat ik weet hoe ingewikkeld de keten is die voorafgaat aan het moment dat de bezorger u met de brievenbus de dag in kleppert. Honderden mensen, of liever duizenden, zorgen dat u elke dag uw krant krijgt, op tijd ook.
    Beste lezers, het spijt ons

    Het is een bedrijfstak waar de dwingende agenda geen excuus kent: de krant moet af, en naar u toe. Daar zijn we in geoefend. Met distributie, commercie, redactie, de drukkerij, met marketeers en met heel veel journalisten, een waar leger aan werkmieren dat met regels en conventies, met afspraken en deadlines elke dag weer werkt met maar een doel voor ogen: die krant moet in de bus.

    Hoe vervelend is het dan ook als dat niet lukt. Zelf kan ik er erg slecht tegen als ik de dag moet beginnen zonder krant. Soms is de bezorger een brievenbus vergeten, soms was de hele keten wat te laat, maar zaterdag ging het echt mis. Technische problemen in de drukkerij. Zo ingewikkeld dat het probleem zich niet op liet lossen binnen de beschikbare tijd.

    Als zoiets gebeurt, in de nacht, beginnen we met noodscenario's. We bundelen edities, we kijken waar we tijd kunnen winnen. Ondertussen staat de drukkerij bol van de spanning, wachten busjes en vrachtwagens met openstaande deuren op kranten die maar niet komen, staan bezorgers al naast hun bed, nog onwetend van alle problemen.

    En dan komt er een moment dat de uitgever voor een deel van de lezers een beslissing moet nemen: geen krant, want het lukt echt niet meer, of een andere krant. Dan maar De Gelderlander. Zo gebeurde het. En zo mochten de bezorgers op pad, te laat, met voor sommige edities een andere krant. Die arme bezorgers. Door weer en wind, jaar in jaar uit, brengen ze u de krant op tijd. Nu moesten ze de krant bezorgen die u niet verwachtte. Of in ieder geval bij sommigen van u. Ondertussen likten drukkers, journalisten, de uitgever en alle betrokkenen hun wonden en namen we de telefoon op.

    U was boos, begripvol, woedend en cynisch, maar ook vaak zo ontzettend aardig. Altijd lukt het, nu deze ene keer niet, zei een lezer. Een ander wilde per se zijn eigen krant, nu. Weer een ander belde alle nummers die hij maar kon vinden, om uiteindelijk te kunnen zeggen hoe boos hij was dat hij de servicenummers niet kon bereiken. Overbelast, niet berekend op zo veel tegenslag. Omdat we dat niet gewend zijn, omdat het bijna nooit gebeurt.

    Maar nu wel. En dat spijt ons zeer. Dat het ons niet gelukt is een belofte in te lossen. De belofte waar u recht op heeft: uw eigen vertrouwde krantje om u de dag in te helpen.

    Vandaag gelukkig weer wel, tot morgen.

    John van den Oetelaar
    Hoofdredacteur ED

    Wel een krant, maar vaak laat en niet altijd de juiste
    Door een ernstige technische storing in de drukkerij hebben veel lezers van het Brabants Dagblad zaterdag niet de juiste krant ontvangen. Vroeg in de nacht van vrijdag op zaterdag ontstond een computerstoring bij de drukkerij van De Persgroep in Best. Uiteindelijk was er maar één optie: de persen laten doordraaien met de drukplaten die er op dat moment op lagen. Lezers van het Brabants Dagblad kregen daardoor een verkeerde krant. Voor lezers in Tilburg en de Langstraat was alleen dagblad Tubantia, uit Twente, beschikbaar. In veel gevallen werd de krant te laat bezorgd, in enkele gevallen lukte het zelfs niet meer om een krant in de bus te krijgen. Daar was de krant alleen digitaal te lezen, via internet.