article
1.6285811
DEN BOSCH/BOMMELERWAARD - Veel huisartsenposten zijn slecht bereikbaar, zo concludeert de Consumentenbond uit onderzoek. De telefonische wachttijden bij veel huisartsenposten blijken erg lang, oplopend tot wel 26 minuten. Ook de huisartsenposten HOV (Noord-Brabant Noordoost en Bommelerwaard) en Midden-Brabant (regio Tilburg en Waalwijk) scoren niet best.
Huisartsenposten Brabant blijken slecht bereikbaar
DEN BOSCH/BOMMELERWAARD - Veel huisartsenposten zijn slecht bereikbaar, zo concludeert de Consumentenbond uit onderzoek. De telefonische wachttijden bij veel huisartsenposten blijken erg lang, oplopend tot wel 26 minuten. Ook de huisartsenposten HOV (Noord-Brabant Noordoost en Bommelerwaard) en Midden-Brabant (regio Tilburg en Waalwijk) scoren niet best.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/huisartsenposten-brabant-blijken-slecht-bereikbaar-1.6285811
2016-08-23T07:20:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4259932.1423124035!image/image-4259932.jpg
Den Bosch,Tilburg,Waalwijk,Zaltbommel,Maasdriel,Arts,Huisarts
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / Huisartsenposten Brabant blijken slecht bereikbaar

Huisartsenposten Brabant blijken slecht bereikbaar

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEN BOSCH/BOMMELERWAARD - Veel huisartsenposten zijn slecht bereikbaar, zo concludeert de Consumentenbond uit onderzoek. De telefonische wachttijden bij veel huisartsenposten blijken erg lang, oplopend tot wel 26 minuten. Ook de huisartsenposten HOV (Noord-Brabant Noordoost en Bommelerwaard) en Midden-Brabant (regio Tilburg en Waalwijk) scoren niet best.
    Bij Huisartsenpost HOV in Noord-Brabant is er met dertien minuten wachten bijna geen doorkomen aan.

    De Consumentenbond belde de niet-spoedlijn van 40 huisartsenposten (HAP) telkens 20 keer: 800 telefoontjes in totaal. Van de 40 huisartsenposten blijken er 38 niet in staat om deze telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen. ,,De grens van twee minuten is belangrijk bij de HAP om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen", aldus de Consumentenbond.
    De HAP Amsterdam scoort het slechtst: maar liefst zeventien van de twintig keer is de wachttijd er langer dan twee minuten; gemiddeld is de wachttijd zelfs meer dan 10 minuten. ​De huisartsenpost voor Noord-Brabant Noord en de Bommelerwaard scoorde niet veel beter: daar bleek de wachttijd in vijftien van de twintig gevallen langer dan twee minuten, bij de posten in de regio Midden-Brabant was dit in acht van de twintig gevallen.

    Zelf hebben de huisartsenposten streefnormen vastgelegd ten aanzien van de telefonische bereikbaarheid: Telefoontjes naar de spoedlijn van de huisartsenpost (voor acute hulp) moeten binnen 30 seconden aangenomen worden. Bij de niet-spoedlijn moet jaarlijks 75% van de telefoontjes binnen twee minuten aangenomen worden. Bij de niet-spoedlijn moet jaarlijks 98% van de telefoontjes binnen 10 minuten aangenomen worden. 

    Tijdblokken
    Alle telefoontjes in het onderzoek van de Consumentenbond zijn afgelopen mei gepleegd, verdeeld over verschillende tijdblokken en dagen. Het tijdblok tussen 20 en 22 uur is met gemiddeld bijna vier minuten wachten het drukst. Wel zijn er grote regionale verschillen. ,,Bij Meditta in Weert/Roermond wordt de beller dan al na één minuut geholpen, maar bij Huisartsenpost HOV in Noord-Brabant is er met dertien minuten wachten bijna geen doorkomen aan", aldus de Consumentenbond.

    Verschil
    ​De resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond verschillen opvallend van het onderzoek naar telefonische wachttijden door InEen, de landelijke vereniging van georganiseerde eerstelijnszorg. Zij concludeerden dat van alle telefoontjes gemiddeld 75% binnen twee minuten wordt beantwoord. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond ‘zorgwekkend’, maar wil het eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen HAP’s die te laat opnemen.

    Op de site van de Consumentenbond is al een reactie van de huisartsenpost Midden-Brabant te lezen: ‘Het zo snel mogelijk te woord staan van patiënten heeft de volle aandacht binnen de organisatie en hierin zullen wij de uitkomsten van het onderzoek van de Consumentenbond meenemen.’

    De Stelling

    De service bij huisartsenposten laat te wensen over

    Geef uw uitgebreide mening

    Toon resultaten