article
1.6629332
DEN BOSCH - Dagelijks bellen tientallen mensen in Oost-Brabant voor noodgevallen de meldkamers in Den Bosch en Eindhoven met servicenummer 0900-8844 terwijl ze 112 moeten bellen. Er ontkomen volgens de politie criminelen door.
'Inwoners Oost-Brabant moeten eerder 112 bellen'
DEN BOSCH - Dagelijks bellen tientallen mensen in Oost-Brabant voor noodgevallen de meldkamers in Den Bosch en Eindhoven met servicenummer 0900-8844 terwijl ze 112 moeten bellen. Er ontkomen volgens de politie criminelen door.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/inwoners-oost-brabant-moeten-eerder-112-bellen-1.6629332
2016-11-10T06:37:06+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4933638.1470130779!image/image-4933638.jpg
s-Hertogenbosch,Politie,hermes,Cuijk
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / 'Inwoners Oost-Brabant moeten eerder 112 bellen'

'Inwoners Oost-Brabant moeten eerder 112 bellen'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEN BOSCH - Dagelijks bellen tientallen mensen in Oost-Brabant voor noodgevallen de meldkamers in Den Bosch en Eindhoven met servicenummer 0900-8844 terwijl ze 112 moeten bellen. Er ontkomen volgens de politie criminelen door.

    Als de kogels je om de oren vliegen of als er iemand voor je neus van z'n sokken wordt gereden, pas dan bel je toch 112? Een waarschuwingsbord vanwege een inbraakgolfje in Valkenswaard wekte recent dan ook wat verbazing. De politie wees passanten er op dat ze het noodnummer ook moeten bellen bij onraad. Tot frustratie van de politie gaat dat nog te vaak verkeerd.

    Meldingen
    Tientallen keren per dag komen op de meldkamers in Eindhoven en Den Bosch, van waaruit Oost-Brabant wordt bediend, telefoontjes binnen via servicenummer 0900-8844 die op noodnummer 112 thuishoren, vertelt Jean-Paul Kuijpers, politieteamchef Regionaal Operationeel Centrum. Het gaat onder meer om meldingen van auto-inbraken en vernielingen die op dat moment plaatsvinden en verdachte personen die in een wijk lopen.

    Frustraties
    De frustratie over het gebruik van 112 leeft bij veel agenten op straat. Veel burgers hebben er volgens hen nog steeds een te strikt beeld bij. Voor burenoverlast of een afspraak met een wijkagent, bel je het servicenummer. Al worden volgens Kuijpers die zaken op hun beurt ook nog geregeld onterecht via 112 gemeld. Voor agenten is zo'n afweging eenvoudiger te maken dan voor burgers, weet ook Kuijpers. De gemiddelde Nederlander belt zo'n eens per vijf tot zeven jaar met 112, las hij ooit. ,,Dat vergroot de drempel."