article
1.6641083
DEN BOSCH - De eeuwenoude ud, oftewel de Arabisch/Perzische luit, volgens sommigen by far het mooiste instrument dat er bestaat. Fans konden op de slotdag van November Music onder meer in Museum Slager in Den Bosch Nizar Rohana (41) horen spelen.
Publiek November Music Den Bosch gegrepen door mysterieuze klanken van de ud
DEN BOSCH - De eeuwenoude ud, oftewel de Arabisch/Perzische luit, volgens sommigen by far het mooiste instrument dat er bestaat. Fans konden op de slotdag van November Music onder meer in Museum Slager in Den Bosch Nizar Rohana (41) horen spelen.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/publiek-november-music-den-bosch-gegrepen-door-mysterieuze-klanken-van-de-ud-1.6641083
2016-11-13T18:25:28+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6641084.1479060947!image/image-6641084.jpg
Den Bosch,Evenement,Muziek
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / Publiek November Music Den Bosch gegrepen door mysterieuze klanken van de ud

Publiek November Music Den Bosch gegrepen door mysterieuze klanken van de ud

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Nizar Rohana.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Nizar Rohana.
      Fotograaf
    DEN BOSCH - De eeuwenoude ud, oftewel de Arabisch/Perzische luit, volgens sommigen by far het mooiste instrument dat er bestaat. Fans konden op de slotdag van November Music onder meer in Museum Slager in Den Bosch Nizar Rohana (41) horen spelen.

    De uit Palestina afkomstige muzikant nam te midden van de olieverfschilderijen die deel uitmaken van de tentoonstelling 'Dagelijks brood' van Giovanni Dalessi, gewapend met zijn peervormig instrument én een langwerpig plectrum, plaats op een statige stoel. Voordat hij zichzelf middels woorden aan zijn toehoorders voorstelde, speelde hij de sentimenteel klinkende compositie Madar Hijaz. Dat deed hij hoofdzakelijk met gesloten ogen, voor een deel verklaarbaar doordat er nauwelijks een akkoord aan te pas kwam.

    In de zaal werd het stil, doodstil. Het publiek, dat op kleine krukjes was neergestreken, was meteen geraakt. Daarna begon Rohana te vertellen over zijn voorliefde voor de Eufraat, een rivier die hij overigens nog nooit van dichtbij heeft mogen aanschouwen. De resterende vier composities hadden allen een link met de wereldberoemde rivier, die zijn oorsprong heeft in het hedendaagse Zuid-Oost Turkije. ,,Ik hou ervan om hedendaagse en historische elementen met elkaar te vermengen. Interessant is bovendien dat in beide werelden een zekere mate van spiritualiteit besloten zit", aldus Rohana.

    Een van de toehoorders was Dalessi himself. ,,Bijzonder dat mijn eigen werk nu als decor fungeert. De genoemde spiritualiteit is min of meer gemeenschappelijk. Immers wanneer je alledaagse aspecten isoleert, ontstaat meestal vanzelf een spirituele lading", lichtte de in Eindhoven woonachtige kunstenaar toe. ,,Het bijwonen van deze voorstelling heb ik als een cadeautje ervaren. Dit was werkelijk betoverend", reageerde Jacqueline de Bruijn uit Tilburg.