article
1.6122433
Hoewel Nederland tot de voorhoede van verkeersveilige landen in Europa behoort, wordt het wegverkeer onveiliger doordat de politie minder optreedt tegen overtredingen. Dat stelt de Europese Veiligheidsraad Verkeer (ETSC) maandag in een rapport.
'Verkeer onveiliger door minder handhaving'
Hoewel Nederland tot de voorhoede van verkeersveilige landen in Europa behoort, wordt het wegverkeer onveiliger doordat de politie minder optreedt tegen overtredingen. Dat stelt de Europese Veiligheidsraad Verkeer (ETSC) maandag in een rapport.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/verkeer-onveiliger-door-minder-handhaving-1.6122433
2016-06-20T08:43:18+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6121829.1466376513!image/image-6121829.jpg
Den Bosch,Verkeersongeluk
's-Hertogenbosch
Home / Regio / Den Bosch e.o. / 's-Hertogenbosch / 'Verkeer onveiliger door minder handhaving'

'Verkeer onveiliger door minder handhaving'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    Hoewel Nederland tot de voorhoede van verkeersveilige landen in Europa behoort, wordt het wegverkeer onveiliger doordat de politie minder optreedt tegen overtredingen. Dat stelt de Europese Veiligheidsraad Verkeer (ETSC) maandag in een rapport.

    In 2015 kwamen 621 mensen om in het verkeer, 9 procent meer dan in 2014. ,,Minder handhaving door de politie zorgt voor dubbele schade'', waarschuwt ETSC-directeur Antonio Avenoso. ,,Er worden minder gevaarlijke bestuurders gepakt, en mensen krijgen het gevoel dat de pakkans lager wordt. Hierdoor gaat het aantal verkeersdoden niet omlaag.''

    Zo daalde het aantal boetes in Nederland voor telefoneren tijdens het rijden tussen 2010 en 2015 met gemiddeld 22 procent per jaar. Het aantal snelheidsboetes nam de afgelopen vijf jaar jaarlijks met gemiddeld 4 procent af, hoewel Nederlanders hiervoor vergeleken met andere Europeanen de meeste bekeuringen (6,6 miljoen in 2015) krijgen. De hoeveelheid boetes voor zonder gordel rijden daalde jaarlijks met 30 procent.

    Reden voor afname
    De afname van het aantal verkeersboetes kan te maken hebben met hogere boetebedragen, verbeterd weggedrag, meer aandacht voor misdaadpreventie en het afschaffen van quota door de politie, oppert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in het rapport. De organisatie erkent dat Nederland niet aan de verwachtingen voldoet.

    EU-breed kwamen vorig jaar ruim 26.000 mensen om in het verkeer, de eerste stijging sinds 2001. Te hard rijden, alcohol, geen gordel dragen en bellen achter het stuur blijven de belangrijkste oorzaken, aldus de onderzoekers van het ETSC.

    De Stelling

    Om het aantal verkeersdoden terug te brengen, is het nodig meer flitspalen te plaatsen

    Geef hier uit uitgebreide mening.

    Toon resultaten