article
1.6649553
NIJMEGEN - Gelderland scoort hoog als het gaat om cybercriminaliteit. Dat wijst de postcode-analyse uit van de landelijke Fraudehelpdesk op de meldingen die in 2015 en het eerste kwartaal van 2016 zijn binnengekomen.
'Opmerkelijk veel' cybercrime gemeld in Gelderland
NIJMEGEN - Gelderland scoort hoog als het gaat om cybercriminaliteit. Dat wijst de postcode-analyse uit van de landelijke Fraudehelpdesk op de meldingen die in 2015 en het eerste kwartaal van 2016 zijn binnengekomen.
http://www.bd.nl/regio/gelderland/opmerkelijk-veel-cybercrime-gemeld-in-gelderland-1.6649553
2016-11-16T08:05:47+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4246301.1426142055!image/image-4246301.jpg
Apeldoorn,Oplichting,cybercrime,Fraudehelpdesk,hermes
Gelderland
Home / Regio / Gelderland / 'Opmerkelijk veel' cybercrime gemeld in Gelderland

'Opmerkelijk veel' cybercrime gemeld in Gelderland

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Gelderland scoort hoog als het gaat om cybercriminaliteit. Dat wijst de postcode-analyse uit van de landelijke Fraudehelpdesk op de meldingen die in 2015 en het eerste kwartaal van 2016 zijn binnengekomen.

    Van die ruim 25.000 meldingen vorig jaar en tegen de 7.000 in de eerste drie maanden dit jaar, was 17 procent afkomstig uit Gelderland. De provincie neemt hiermee de tweede plek in. „En dat is opmerkelijk”, zegt André Vermeulen van de Fraudehelpdesk, het landelijke meldpunt voor internetoplichting en andere cybercriminaliteit.

    'Ellende in de Randstad'
    „Zuid-Holland staat met 26 procent op de eerste plaats en dat is natuurlijk niet zo gek. De meeste ellende komt in de Randstad voor, omdat daar veruit de meeste mensen wonen. Juist daarom hadden we Noord-Holland – met Amsterdam, Haarlem en alles er omheen – op de tweede plek verwacht.”

    Verklaring?
    Noord-Holland staat na Gelderland op de derde plek met 15 procent, gevolgd door Noord-Brabant met 13 procent. Terwijl in Noord-Holland en Noord-Brabant veel meer mensen wonen dan in Gelderland. Een verklaring voor dit fenomeen moet de Fraudehelpdesk schuldig blijven.