article
1.6248002
ZEELAND - De Zeelandse Motor Club (ZMC) hield zondag samen met de HMV, de Historische Motorsport Vereniging, voor het eerst een wegrace met historische motoren in Zeeland.
Olie door de aderen tijdens wegrace met historische motoren in Zeeland
ZEELAND - De Zeelandse Motor Club (ZMC) hield zondag samen met de HMV, de Historische Motorsport Vereniging, voor het eerst een wegrace met historische motoren in Zeeland.
http://www.bd.nl/regio/oss-uden-veghel-e-o/landerd/olie-door-de-aderen-tijdens-wegrace-met-historische-motoren-in-zeeland-1.6248002
2016-08-07T14:20:18+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6248007.1470579519!image/image-6248007.jpg
Zeeland,Evenement,Historie
Landerd
Home / Regio / Oss, Uden, Veghel e.o. / Landerd / Olie door de aderen tijdens wegrace met historische motoren in Zeeland

Olie door de aderen tijdens wegrace met historische motoren in Zeeland

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      In Zeeland werd een wegrace gehouden met historische motoren.
      Fotograaf
    ZEELAND - De Zeelandse Motor Club (ZMC) hield zondag samen met de HMV, de Historische Motorsport Vereniging, voor het eerst een wegrace met historische motoren in Zeeland.
    Dat zijn mensen bij wie geen bloed maar olie door de aderen stroomt

    Theo Rongen was één van de mensen die zich voor het evenement inzette: ,,Ondanks dat we maar een kleine vereniging zijn, met nog geen vijftig leden, hebben in het verleden veel georganiseerd. Een cross, een wedstrijd voor minibikes, een demonstratiewedstrijd voor zijspannen en Zeeland on Wheels. Maar ik denk dat dit misschien wel het beste bij ons past. Zeker tachtig procent van onze leden loopt hier rond.”

    Het idee ontstond nadat Zeelander Antwan Verbruggen vorig jaar Nederlands kampioen met de historische motoren werd. ,,Hij is geen lid van ZMC, maar iedereen kent hem. We zijn er een half jaar met de voorbereiding bezig geweest. Er gaat veel tijd inzitten.”

    Oudere motoren
    Het gaat er bij de races niet om wie het snelst, maar wie het meest regelmatig rijdt. Maar eigenlijk is winnen bijzaak. Het gaat om de motoren. Die moeten voor 1968 gebouwd zijn. De meeste rijders hebben ook een bouwjaar van voor 1968. ,,Er is een duo in de zijspan dat opgeteld 150 is”, vertelt Rongen. ,,De coureur is 80, de bakkenist 70. Geweldig toch? Dat zijn mensen bij wie er geen bloed maar olie door de aderen stroomt.”

    Tegenover de finishlijn stonden twee jonge meisjes die onafgebroken hun handen op hun oren houden. Zij konden het geluid van de oude motoren in Zeeland duidelijk niet waarderen, maar ze waren daarmee ruim in de minderheid.