article
1.6285357
TILBURG/TURNHOUT - TTA Truckland bestaat uit twee garages: een in Turnhout en een groter, moderner bedrijf in Berkel-Enschot. Monteurs rijden steeds de grens over, ook om even een onderdeel op te halen.
Bij Truckland rinkelt ’t om de vijf botten
TILBURG/TURNHOUT - TTA Truckland bestaat uit twee garages: een in Turnhout en een groter, moderner bedrijf in Berkel-Enschot. Monteurs rijden steeds de grens over, ook om even een onderdeel op te halen.
http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilburg/bij-truckland-rinkelt-t-om-de-vijf-botten-1.6285357
2016-08-23T05:23:00+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6285404.1471895758!image/image-6285404.JPG
Berkel-Enschot,Onderwijs,Turnhout
Tilburg
Home / Regio / Tilburg e.o. / Tilburg / Bij Truckland rinkelt ’t om de vijf botten

Bij Truckland rinkelt ’t om de vijf botten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bij Truckland in Turnhout.
      Fotograaf
    TILBURG/TURNHOUT - TTA Truckland bestaat uit twee garages: een in Turnhout en een groter, moderner bedrijf in Berkel-Enschot. Monteurs rijden steeds de grens over, ook om even een onderdeel op te halen.

    Het is één en hetzelfde bedrijf: in Turnhout verkoopt TTA Truckland camions en camionettes, in Tilburg vrachtwagens en bestelbusjes. De auto’s zijn hetzelfde, maar de taal aan weerskanten van de grens is een tikkeltje anders. In Tilburg zit Sue Verbeek achter de telefoon. „Het rinkelt hier om de vijf botten”, zegt de dame van kantoor. Het is druk, bedoelt de Vlaamse.

    „De garage in Turnhout is oud, die is uit 1978, deze in Tilburg is nieuw, van 2014. Hier komt olie met een slang uit het plafond. In onze Turnhoutse garage moet een mechanieker met een kan de olie uit een tank halen, naar de camion lopen en op een werkbriefje noteren hoeveel olie hij verbruikt. In Tilburg gaat dit helemaal automatisch en wordt gebruik van olie tot op een honderdste van een liter in de computer opgeslagen.”

    Truckland is in 2006 ontstaan na een fusie van Truck Trading Antwerpen in Turnhout en DAF Tilburg. Het eerste bedrijf was eigendom van de Vlaamse familie Van Doorne, het Tilburgse van de Nederlandse tak van Van Doorne. Truckland Turnhout zit aan de Steenweg op Zevendonk, de weg naar Kasterlee. In die oude garage waar DAF-trucks, maar ook streekbussen van De Lijn worden onderhouden, is Vlaams te horen, soms Tilburgs.

    Anders
    Wout Meerts, een jonge monteur, loopt om een truck heen. Hij sleutelt meestal in de Turnhoutse garage. Een paar keer per maand gaat de Vlaming de grens over en rijdt naar de Nieuwe Atelierstraat in Berkel-Enschot.

    „Nederland is anders”, zegt hij. „Ik leer daar de nieuwe technieken, maar ik ben altijd blij als ik na een tijdje de stal ruik en terug ben bij mijn collega’s in Turnhout. Wij praten hier meer met elkaar, in Tilburg staat in de kantine altijd de tv aan. In Turnhout gaan we vrijdags na het werk iets drinken. Nee, niet op café, we kopen bier bij de benzinepomp.”

    Vooroordelen
    Het lijken vooroordelen: Nederlanders zijn direct en brutaal, Vlamingen bescheiden en ze hebben ontzag voor autoriteiten. Vooroordeel of niet: Henny van de Ven, ook van kantoor, bevestigt ze allemaal. De Nederlandse werkt twee dagen per week in Turnhout, drie dagen in Tilburg. „In België komen onze monteurs niet zo vaak in het kantoor. In Tilburg stapt iemand meteen binnen als hij het ergens niet mee eens is. Onze directeur heeft het liefst dat monteurs hem met zijn voornaam aanspreken, maar dat was wennen. Op Vlaamse scholen spreken kinderen een docent niet met zijn voornaam aan. Ontzag is erin gepeperd. In Turnhout is juist weer meer collegialiteit.”

    Een Vlaamse monteur met een blessure lijkt haar indrukken te bevestigen. Met zachte stem verontschuldigt de man zich bij haar omdat hij zich in zijn hand heeft gesneden. „Ik snij al twintig jaar in slangen, altijd met het mes van me af. Maar zo gebukt onder de camion, met die beperkte ruimte, ging het toch fout.”
    Over de grens
    Het personeel gaat regelmatig de landsgrens over en werkt op beide locaties. Directeur Peter is vaak ’s ochtends in Tilburg en ’s middags in Turnhout en als Tilburg een zieke heeft, dan springt een monteur uit Turnhout bij. Die laat dan de camions van Vlaamse transportbedrijven als Martens en Tuytelaers voor wat ze zijn en kruipt veertig minuten later onder trucks van de Tilburgse transporteur Versteijnen.

    In de oude garage aan de Steenweg op Zevendonk staan stellingen met duizenden onderdelen: oliefilters, bumpers, turbocompressors, weerremcilinders. Henny van de Ven: „Als in Tilburg dringend onderdelen nodig zijn, dan rijdt een bestelbus met dat onderdeel daarheen. Omgekeerd precies zo.”

    Om de band tussen Tilburgse en Turnhoutse werknemers te versterken is er jaarlijks een uitje. Zo bezochten monteurs Truck Grand Prix op het circuit van Zolder.

    Regelgeving
    De moderne Tilburgse garage is groter dan in Turnhout. In het gebouw kunnen 25 monteurs tegelijkertijd sleutelen, tegen 18 aan de andere kant van de grens. Er werken 43 mensen, tegen 30 in Turnhout. De regelgeving in beide landen is volgens Van de Ven het grootste verschil. „In Vlaanderen wijzigen wetten snel. Daarom werken we met een bureau dat ons adviseert. In Nederland is de wetgeving doorzichtiger. Zelf heb ik in Geel de cursus preventie-adviseur gevolgd. Dat is een eis in België. Ik leerde gasflessen op te slaan en het bedrijf te ontruimen bij calamiteiten. Een soort bhv’er, ja, maar dan veel uitgebreider.”