article
1.6208705
WAALWIJK - In Waalwijk weten ze heel goed hoe ze voor hun inwoners moeten zorgen, maar de uitvoering laat dikwijls te wensen over. De gemeente moet nog grote stappen zetten. Dat is de conclusie van het onderzoek van de Rekenkamercommissie en onderzoeksbureau BMC naar de zorg in Waalwijk.
Werk aan de winkel bij zorg in Waalwijk
WAALWIJK - In Waalwijk weten ze heel goed hoe ze voor hun inwoners moeten zorgen, maar de uitvoering laat dikwijls te wensen over. De gemeente moet nog grote stappen zetten. Dat is de conclusie van het onderzoek van de Rekenkamercommissie en onderzoeksbureau BMC naar de zorg in Waalwijk.
http://www.bd.nl/regio/waalwijk-heusden-e-o/waalwijk/werk-aan-de-winkel-bij-zorg-in-waalwijk-1.6208705
2016-07-20T20:03:22+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.4643554.1471862912!image/image-4643554.jpg
Waalwijk,Gemeente,WMO
Waalwijk
Home / Regio / Waalwijk, Heusden e.o. / Waalwijk / Werk aan de winkel bij zorg in Waalwijk

Werk aan de winkel bij zorg in Waalwijk

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    WAALWIJK - In Waalwijk weten ze heel goed hoe ze voor hun inwoners moeten zorgen, maar de uitvoering laat dikwijls te wensen over. De gemeente moet nog grote stappen zetten. Dat is de conclusie van het onderzoek van de Rekenkamercommissie en onderzoeksbureau BMC naar de zorg in Waalwijk.
    Inwoners zijn erbij gebaat dat ze snel worden doorverwezen tussen instanties

    Sinds 2015 moet de gemeente de meeste zorg organiseren voor de inwoners. Eerder was dit een taak van de nationale overheid. Net als in andere gemeenten wil Waalwijk dat inwoners zich zo veel mogelijk zelf kunnen redden, met behulp van vrienden en familie. „Maar in tegenstelling tot veel andere gemeenten voert Waalwijk die gedachte verder door, ook in bijvoorbeeld de keukentafelgesprekken met inwoners", zegt BMC-onderzoeker Susan van Klaveren. „Dat is prijzenswaardig.”

    Uitwerking
    Waar het echter aan schort is de uitwerking. Zo stelde de gemeente bijvoorbeeld een heel nieuw team samen, Team Wijz. Daar konden inwoners met alle vragen over de zorg terecht. Maar het team had weinig ervaring en werd overspoeld met zoveel vragen over onder meer de huishoudelijke hulp, waardoor de werkdruk zienderogen steeg.

    Gebrek aan informatie
    Nieuwe medewerkers werden aangenomen, maar konden het probleem niet volledig verhelpen. De samenwerking met een aantal maatschappelijke organisaties verliep ook verre van soepel. „Zo was er maanden na de invoering nog steeds geen kennismakingsgesprek gehad tussen medewerkers van Team Wijz en Baanbrekers bijvoorbeeld”, zegt Anja van de Westelaken, voorzitter van de Rekenkamercommissie. „Terwijl die toch vaak met elkaar te maken hebben. Dat is echt niet goed voor inwoners, die erbij gebaat zijn dat ze snel kunnen worden doorverwezen tussen instanties.”

    Volgens de onderzoekers is er een gebrek aan informatie. Hoewel de gemeente de politiek beloofde het beleid te evalueren en te volgen, is dat niet gebeurd.