article
1.6681295
WERKENDAM/WOUDRICHEM - De eerste gaten voor de bouten van de stalen platen die de Merwedebrug moeten verstevigen, zijn geboord. Aannemer VolkerInfra/ Van Oord begon gisteren met het daadwerkelijke herstel van de haarscheurtjes.
Merwedebrug: en nú het echte werk
WERKENDAM/WOUDRICHEM - De eerste gaten voor de bouten van de stalen platen die de Merwedebrug moeten verstevigen, zijn geboord. Aannemer VolkerInfra/ Van Oord begon gisteren met het daadwerkelijke herstel van de haarscheurtjes.
http://www.bd.nl/regio/waalwijk-heusden-e-o/werkendam/merwedebrug-en-n%C3%BA-het-echte-werk-1.6681295
2016-11-26T08:54:34+0000
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.6681174.1480146624!image/image-6681174.jpg
Werkendam,Woudrichem,Bouw,Brug,herstel,A27,Rijkswaterstaaat,Merwedebrug,Gorinchem
Werkendam
Home / Regio / Waalwijk, Heusden e.o. / Werkendam / Merwedebrug: en nú het echte werk

Merwedebrug: en nú het echte werk

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bianca Janssen van Rijkswaterstaat onder de Merwedebrug waar gisteren het echte werk begon.
      Fotograaf
    WERKENDAM/WOUDRICHEM - De eerste gaten voor de bouten van de stalen platen die de Merwedebrug moeten verstevigen, zijn geboord. Aannemer VolkerInfra/ Van Oord begon gisteren met het daadwerkelijke herstel van de haarscheurtjes.

    Gaten
    Twaalf werkcabines hangen er onder de Merwedebrug. Onttrokken aan het zicht voor de passerende scheepvaart zitten daar minstens 24 man op hun knieën de eerste gaten te boren voor de verstevigingsplaten. ,,Daar begint het allemaal mee,'', legt Rijkswaterstaatwoordvoerder Bianca Janssen uit. ,,Gaten boren, vervolgens conserverende verf erop en dan de platen.''

    Aannemer VolkerInfra/Van Oord en Rijkswaterstaat laten niets aan het toeval over. De mannen die nu hoog boven de passerende scheepvaart in hun kooitjes zitten, hebben het aanbrengen van de platen geoefend. ,,We hebben een brugdeel op ware grootte nagebouwd in een loods van Mercon op Avelingen-Oost", vertelt Janssen. ,,Daar is getraind.''

    Fabriekshal
    Het werkeiland onder de brug oogt als een fabriekshal. De pontons staan vol met aggregaten en ander materiaal. Werkschepen varen af en aan. En ondertussen lopen er allerlei technici rond. Een van hen stapt in een hoogwerker en voert het bakje langzaam richting de steiger waar een collega naar hem uitkijkt.

    Het lijkt routine, maar de passerende scheepvaart kan voor grote problemen zorgen. ,,,Over het algemeen gaat het prima", vertelt een van de verkeersleiders van Rijkswaterstaat. ,,Al moeten we in een enkel geval schippers manen hun snelheid aan te passen. Een heel klein beetje deining en die hoogwerker vliegt op en neer.''

    Het zijn vooral de weersomstandigheden die nog roet in het eten kunnen gooien. Afgelopen nacht vroor het. ,,Stevige vrieskou kan voor problemen gaan zorgen'', erkent Janssen. ,,Maar eind november, begin december moet het mogelijk zijn de brug weer open te stellen voor vrachtverkeer boven de 3.500 kilo.''

    3200 bouten
    Dan zitten de eerste 24 verstevigingsplaten op de brug. De andere 24 volgen daarna. De platen bestaan gezamenlijk uit 336 delen en worden vastzet met in totaal 3.200 bouten. Voordat het hele werk is afgerond, volgen nog enkele nachtelijke afsluitingen van de A27.

    Volg het laatste nieuws over de situatie rondom de Merwedebrug via bd.nl/merwedebrug.

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps