Volledig scherm
Eerste hulppost van het JBZ, info op monitor in de wachtruimte. © copyright OlafSmit

De dokter in het JBZ krijgt geregeld klappen

DEN BOSCH - Er vallen klappen, bezoekers schelden artsen en verpleegkundigen uit of bedreigen de receptioniste. Op de spoedeisende hulp van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch worstelen ze - net als in andere ziekenhuizen - met agressie van patiënten en bezoekers. En ondanks de aanwezigheid van een schietluik, beveiligers, rode alarmknoppen en anti-agressietrainingen wordt het steeds erger. 

Juist die emoties van bezoekers maken dat het hier vaak in ene kan ‘ontploffen’. ,,Mensen zijn soms zichzelf niet als ze hier zijn”, vertelt unithoofd John de Laat. ,,Ze zijn bang, ongerust of hebben pijn en hebben daardoor hun emoties minder onder controle.”

Dat blijkt. Precieze cijfers ontbreken, maar alleen al overdag wordt de beveiliging gemiddeld bijna twee keer per week opgepiept omdat er ‘iets’ aan de hand is op de SEH. De grootste ergernis van bezoekers is het soms lange wachten. Het leidt geregeld tot verhitte discussies aan de balie. Maar op een spoedeisende hulp is het niet 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. 

De triageverpleegkundige beslist wat spoed is en wie voorrang krijgt. En zo kan het dus gebeuren dat iemand die net binnen is direct gezien wordt door de arts en dat een ander soms lang moet wachten. Unithoofd De Laat: ,,We proberen mensen altijd uit te leggen waarom het soms lang duurt. Maar bij een groot ongeval of een heftige reanimatie of zo, is daar geen tijd voor en is het alle hens aan dek.”

Het Brabants Dagblad liep een nacht mee op de SEH. In de krant van zaterdag 18 maart een reportage.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch

Den Bosch e.o.