Volledig scherm
© screenshot site Birthdaysuit

De wereld rond met duizend T-shirts

Zo 16 dec: Maurice Baltissen (25) vertrekt binnenkort op een soort van wereldreis. Hij neemt mee: de kleding die hij aan heeft, verder niets. Behalve een cameraman/broer. En duizend T-shirts van zijn merk Birthdaysuit. Aan het eind van zijn reis wil hij een kledinglijn hebben; het is zijn afstudeerproject.

door Rik Goverde

Baltissen praat met het vertrouwen van een jeugdige aan wiens voeten de wereld ligt. Student nog, bezig met afstuderen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Tilburger van geboorte, werkte in Studio op de Korte Heuvel. Zijn afstudeerproject: het opzetten van een eigen kledinglijn (en het maken van een documentaire, vandaar de cameraman, zijn broer Laurence), tijdens een intrigerende reis.

Het is zaterdagochtend, in een café in de binnenstad van Tilburg. Baltissen praat.

Op 5 februari vertrekt het tweetal, als startpunt heeft Baltissen Portugal gekozen. Het plan: op reis gaan met louter de kleding die hij draagt. Geen geld (of nouja, een pinpas voor noodgevallen), geen extra kleding, geen tent of slaapzak. Alleen een koffer of twee met duizend T-shirts met daarop het logo van Birthdaysuit. Die gaan ze uitdelen aan mensen die hen onderweg helpen. Aan een slaapplek, aan eten, aan inspiratie. "Al zal het best eens zo zijn dat we onder een brug moeten slapen, of in de open lucht. Dat maakt de documentaire alleen maar interessanter."

Want om dat laatste gaat het: de reis moet Baltissen inspiratie geven voor een te ontwikkelen kledinglijn van zijn merk.

Gek genoeg ligt de kiem van het idee in de jeugd van Baltissen: zijn ouders zetten vroeger zakken kleding aan de straat voor het Leger de Heils, en 'de kindjes in Afrika'. Dan zat hij 's avonds het nieuws te kijken en dan probeerde hij een kindje te ontdekken dat zijn kleren aanhad.

Dat gebeurde nooit.

Maar straks dragen ze misschien wel zijn kleding.

De reis start als gezegd in Portugal, dan gaat het liftend kriskras door Europa, en dan oostwaarts richting Rusland, China en Noord-Korea (waar ze hopen naar binnen te mogen) om te eindigen in Japan. "En misschien ook wel Syrië en Irak, vanuit Turkije. Al pakken we maar een deel van dat land, dat zou al mooi zijn." In elk van die landen wil hij proberen zijn kleding in een winkel te krijgen, eventueel aangepast aan lokaal gebruik. In Irak dragen ze lange gewaden, misschien ontwerp ik voor die markt wel een lang shirt. Zo hoop ik in de hipste winkel van Berlijn en de armzaligste tulbandenshop in Irak te komen liggen."

Birthdaysuit betekent Adamskostuum. Je begin naakt, met niets, groeit, en aan het einde wacht een volwassen kledinglijn, en als het kan ook een fabriek waar de kleding geproduceerd gaat worden, en vervoerders: de hele keten. Vandaar dus de naam. Op 5 februari is de geboorte, en dan moet de groei beginnen. Met en vanuit het niks de wereld veroveren.

Baltissen hoopt op hulp en het opbouwen van een community via -uiteraard- social media. Facebook, twitter, zijn site (waar hij regelmatig blogs en video's van de vorderingen op zal zetten). "We hebben een proefreisje gedaan naar Parijs. Dat ging heel snel. Dan zet je op internet: 'We zijn zo in Antwerpen, wie kent er iemand die naar Parijs gaat?' We kregen een lift naar Brussel, en zo ging het verder."

En, daar kwam hij achter in Brussel: als je van andere mensen afhankelijk bent, moet je zorgen dat je opvalt. Op straat mensen op een lift of geld vragen werkt niet. Maar toen hij een stel breakdancers zijn T-shirt aantrok en ze een showtje weggaven, kreeg hij aanspraak, stroopwafels, geld een lift, alles. En kon hij over zijn project vertellen.

Natuurlijk, Baltissen is niet naïef. Noord-Korea binnen komen zal nog niet meevallen - voor de zekerheid ontwierp hij alvast een Koreaans shirt met Kim Jong-Il erop. En het regelen van een visum voor China zal aan de grens moeten gebeuren, en dat kan best een paar dagen duren.

Maargoed, hij heeft hulp nodig: de T-shirts worden uitgedeeld aan mensen die hen onderweg fysiek helpen. Wie hen online helpt, bijvoorbeeld door een lift te regelen, krijgt het logo van Birthdaysuit toegestuurd. Met zijn eigen hoofd erin. "Iedereen die meewerkt, is een bouwsteentje in het project. Bedrijven hebben al aangeboden te sponsoren met geld, maar daar heb ik voor bedankt. We willen echt met niets beginnen. Ik denk dat daar de sympathie ook wel ligt dat we het met niks doen. En dat we het zwaar gaan krijgen. Maar dat is dus alleen maar goed voor de documentaire."

Opinie