Fons Knegtel op de redactie van het Brabants Dagblad
Volledig scherm
Fons Knegtel op de redactie van het Brabants Dagblad © Martijn Storms

Opinieredacteur Fons Knegtel geeft lezers een podium in de krant

Vijf vragen aanLezers maken veelvuldig gebruik van de mogelijkheid om hun mening te ventileren. Ze steken hun visie over actuele kwesties of over de berichtgeving in de krant niet onder stoelen of banken. Ze voelen zich betrokken bij het nieuws en de krant. Tijdens de coronacrisis is het aantal brieven zelfs verdrievoudigd. Opinie- en eindredacteur Fons Knegtel geeft lezers meerdere keren in de week een podium en maakt een selectie uit al die meningen, van lezersbrieven tot gastopinies.

Waarom is het zo belangrijk om opiniepagina’s in de krant te hebben?

,,Opinie is een wezenlijk onderdeel van een nieuwsmedium. Als krant vinden wij het belangrijk om in contact te staan met onze lezers. Wij brengen en duiden dagelijks het nieuws. Maar dat betekent niet dat wij het monopolie hebben op het doorgeven van nieuws. Daarom is het belangrijk om lezers en gastschrijvers ook een podium te bieden. Er zitten namelijk altijd meerdere kanten aan een verhaal.

Tegelijkertijd zijn de opiniepagina’s een spiegel voor de redactie. Hoe ervaren lezers de manier waarop we nieuws brengen? We staan open voor kritiek, we kunnen er zelfs van leren. Ook kritische brieven worden daarom geplaatst. ‘We zijn er niet om stukken uit de krant te houden, maar juist om ze erin te zetten’, is een uitspraak van columnist en oud-hoofdredacteur Tony van der Meulen. Hij krijgt overigens vaak reacties op zijn columns. Niet vreemd, want hij snijdt onderwerpen scherp aan. Lezers kennen bijvoorbeeld zijn politieke voorkeur en zijn relatie met honden levert veel reacties op.

Ook de voorpagina met het gebroken ei en de tekst ‘Pasen is stuk’ deed veel stof opwaaien. Sommige lezers hadden er een slechte zaterdag door terwijl anderen het een goede voorpagina vonden. Ik probeer op de opiniepagina dan voor- en tegenstanders aan het woord te laten.”

Heb je de indruk dat de krant in deze coronatijd meer dan anders interactie heeft met de lezers?

,,Het aantal lezersbrieven en reacties is verdrievoudigd tijdens de coronacrisis. Het raakt dan ook alle delen van de samenleving. Dit is een zware en heftige tijd voor veel mensen. Er komen brieven binnen van idealisten die deze crisis zien als een kans op een betere samenleving. Lezers schrijven over het onderwijs, de zorg, politiek. De economische zorgen, de anderhalvemeter-samenleving, het houdt ons allemaal bezig. Maar ik krijg ook veel brieven binnen van mensen die waarderen hoe wij als krant in deze tijd het nieuws brengen. Niet hijgerig maar accuraat. We tonen de harde realiteit zonder de privacy van mensen te schenden. We doen ertoe, juist nu. Vooral hier in Brabant, waar de coronacrisis zo hard toeslaat.”

Hoe selecteer je in de dagelijkse mailstroom aan lezersbrieven de meest relevante inzendingen?

,,Het aanbod is groot, dus niet alle brieven kunnen geplaatst worden. Vaak worden ook dezelfde ideeën of thema’s aangesneden. Ik probeer altijd op zoek te gaan naar een nieuw geluid. Afgelopen week hadden we een opinie over het basisinkomen. Dit onderwerp komt vaker ter sprake maar deze crisis brengt weer een nieuw aspect in deze discussie. En zo probeer ik altijd scherp te selecteren zodat er een verscheidenheid aan meningen op de pagina te lezen is.

Natuurlijk moeten brieven aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze mogen niet te lang zijn, ook anonieme reacties plaatsen we niet. De kern van het verhaal moet duidelijk en in nette taal verwoord zijn, schelden mag absoluut niet. Kritiek geven mag, maar het moet wel gefundeerd zijn. Enkele lezers schrijven meerdere keren per week een brief. Die zetten we niet allemaal in de krant. Ook daar kijk ik kritisch naar.”

Er staan regelmatig gastopinies in de krant. Wie schrijven deze opinies en worden ze in opdracht geschreven?

,,In een opinie neemt de schrijver een standpunt in over een actueel onderwerp, en probeert de lezer vervolgens door middel van argumenten van dat standpunt te overtuigen. Als opinieredacteur benader ik specialisten zoals wetenschappers en politici om te reageren op een actueel onderwerp. Veel opiniemakers weten ons inmiddels goed te vinden. Van natuurbeschermers, boerenorganisaties tot economen en mensen uit het onderwijs, regelmatig ontvang ik interessante gastopinies. Ze zijn blij met het podium dat wij hen bieden, het zet hun onderwerp weer op de agenda. Ik ben erg dankbaar dat deze deskundigen een goed stuk willen schrijven, ze moeten er toch even voor gaan zitten.”

Wat maakt het werk van een opinieredacteur interessant?

,,Net als onze verslaggevers in het veld kom ik in contact met veel mensen. Ik koester dat contact en zie het dan ook als voorrecht om als een soort lezersredacteur op te treden. Mensen hebben iets op hun hart en willen dat de wereld inslingeren. Ik pak dat op en probeer er iets moois van te maken. Ze vinden het fijn als ze serieus genomen worden als schrijver. Soms zijn ze zelfs verbaasd als ze een reactie terugkrijgen. Ik ben al jarenlang eindredacteur en ik vind het belangrijk dat de pagina’s er verzorgd uit zien. Interessante opinies en brieven, in combinatie met goed beeld. De opiniepagina’s moeten voor iedereen toegankelijk zijn.”

  1. Lezers steunen krantenbezorgers: “Stroopwafels aan de deur als blijk van waardering”
    Achter de Schermen

    Lezers steunen krantenbe­zor­gers: “Stroopwa­fels aan de deur als blijk van waardering”

    In Nederland staan elke dag 6000 bezorgers bij het krieken van de dag op om de kranten van DPG Media te bezorgen bij de abonnees. Dat klepperen van de brievenbus is in het dagelijks leven voor veel mensen een vaste waarde en een belangrijk onderdeel van hun ochtendritueel. Opstaan, douchen, ontbijten, mét een verse krant. Zo zijn we dat gewend. Nu het coronavirus Nederland heeft lamgelegd, is de rol van de krantenbezorger nóg belangrijker geworden. De krant is voor veel abonnees een anker, een houvast. En alle zeilen worden bijgezet om die ‘huisvriend’ te blijven bezorgen.