1. Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?
    Vraag & Antwoord

    Waarom vermeldt u nog steeds pk in plaats van kW?

    Wat mij al jaren verbaast, is dat het vermogen van een auto nog steeds in paardenkrachten (pk) wordt uitgedrukt en niet in kilowatt (kW). Sinds de invoering van het Internationale Stelsel van Eenheden (SI-stelsel) in 1960 is het gebruik van de pk niet meer gestandaardiseerd. Sterker nog, in Nederland werd het SI-stelsel in 1978 wettelijk verplicht. Maar zelfs bij elektrische auto’s die nog nooit een paard hebben gezien, wordt het vermogen nog steeds in pk’s uitgedrukt. Het wordt tijd dat u uw lezers eens opvoedt door het goede voorbeeld te geven. -Jos Willems
  2. Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?
    Vraag & Antwoord

    Is de politie niet strafbaar met die dieselauto’s?

    In Duitsland zit de voormalige Audi-topman al enige tijd in de gevangenis vanwege het dieselschandaal. De Audi TDI-motoren maken gebruik van vier soorten sjoemeltechniek, waarbij al op lage snelheid de uitlaatgasreiniging helemaal wordt uitgeschakeld. Gevolg: ongezuiverde uitstoot die meer dan achttien keer de norm overschrijdt. De Nederlandse politie rijdt met nieuwe Audi TDI’s die nog steeds van deze sjoemeltechniek gebruikmaken. Is dit niet strafbaar? -L. Markus
  1. 88-jarige ‘held van de Craeybeckxtunnel’ liet zich aanrijden om ramptruck te stoppen
    VIDEO

    88-jarige ‘held van de Craeybeckx­tun­nel’ liet zich aanrijden om ramptruck te stoppen

    ,,Rik, jij en jij alleen bent de held van de Craeybeckxtunnel’’, zegt de Vlaamse automobilist Luc tegen de 88-jarige Rik Voorhelst. Dinsdag werden Luc en zijn dochter Cato aangereden in de Antwerpse tunnel en meegesleurd door een Slovaakse vrachtwagen. De kwieke Voorhelst wist de trucker te stoppen, die niet in de gaten had dat vader en dochter door hem werden voortgeduwd en met flinke vaart doordenderde. Bij het hachelijke avontuur raakte, mede door Riks heldhaftige optreden, niemand gewond.