46 jaar na DAF weer Nederlands autosucces: Lightyear start productie eerste zonneauto
Automaker Lightyear is begonnen met de productie van zijn eerste zonneauto. Bijna vijftig jaar na het verdwijnen van DAF is Nederland hiermee officieel een nieuw automerk rijker. De 250.000 euro kostende Lightyear 0 loopt echter niet in thuisstad Helmond of bij het Limburgse Nedcar van de band, maar wordt gemaakt in Finland. ‘Een betáálbare zonneauto is onze volgende stap.’
Vergeet wat je weet over traditionele autofabrieken. In hal 7 van Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki zie je geen eindeloze lopende banden die de ene na de andere nieuwe auto afleveren. In extreem efficiënte productiehuizen van merken zoals Volkswagen, Kia of Tesla neemt het assembleren van een nieuw model tegenwoordig zo’n 10 uur in beslag. Maar op deze plek, ruim twee uur rijden ten noordwesten van Helsinki, bouwen ze geen auto voor de massa. Hier wordt sinds vandaag de nieuwe Lightyear 0 in elkaar gezet. Eén exemplaar per week, voorlopig.
Het begin is voorzichtig, maar het feit dat de Helmondse zonnecelauto daadwerkelijk in productie is, markeert een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse auto-industrie. Vooruit, familiebedrijf Donkervoort bouwt spectaculaire sportwagens en in Zutphen loopt de Burton nog van de band, maar verder bestaan er geen écht Nederlandse automerken meer. Het door Victor Muller gereanimeerde Spyker ging onlangs opnieuw roemloos ten onder. De enige grootschalige autofabriek van ons land, VDL Nedcar in het Limburgse Born, produceert tot 2023 modellen van BMW en Mini. Ruim 46 jaar na de laatste personenauto van DAF gloort er nu dus weer hoop aan de horizon in de vorm van de Lightyear 0. Zij het vanuit Finland.
‘Valmet beter dan VDL Nedcar’
,,Ja, ik had het ook mooier gevonden als onze Nederlandse auto in Nederland zou worden gebouwd”, beaamt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. ,,Dat maakt het plaatje toch nog net iets completer, voor je gevoel. Maar we zijn ruim een jaar bezig geweest om de beste productiepartner te vinden voor de Lightyear 0, en daar kwam Valmet Automotive toch echt als beste uit de bus. Zij hebben, ook in vergelijking met VDL Nedcar, veel ervaring in het werken met beginnende automerken en laten een duidelijke focus zien op een elektrische toekomst. Onze twee bedrijven passen qua missie en aanpak heel goed bij elkaar. Ik was zelf ook nog nooit eerder in deze productiehal geweest, maar ik ben blij dat we met deze serieuze partij verder kunnen bouwen aan onze toekomst.”
De Finse fabriek is ook geen kleine automaker, overigens. Eerder produceerden de 4500 werknemers van Valmet modellen als de Opel Calibra, de Porsche Cayman en de Fisker Karma en op dit moment loopt de huidige Mercedes-Benz A-klasse er van de band. Maar de constructie van de Lightyear 0 is een ander verhaal, weet Valmet-CEO Olaf Bongwald.
,,De Lightyear 0 legt de lat voor ons als producent opnieuw hoger, omdat dit de eerste zonnecelauto is die daadwerkelijk in serieproductie gaat”, zegt hij in gesprek met onze autoredactie. Zonnecellen, elektromotoren die ín de wielen zitten, superlichte materialen: de vooruitstrevende technologie die het team van Lightyear in Nederland ontwikkelde, moeten wij nu tot een betrouwbaar, goed werkend geheel maken. Dat is een grotere uitdaging dan je denkt. Daarom starten we stap voor stap op.” Overigens wil Valmet de productie in het tweede kwartaal van 2023 hebben opgeschaald naar vijf Lightyears per week.
‘Raket naar de maan’
Het feit dat Lightyear überhaupt de productiestart heeft bereikt, verdient volgens Bongwald een groot compliment. ,,De meeste aspirant-automerken sneuvelen al ver voor het productiestadium. Vanaf nu is Lightyear geen belofte meer, maar bewijs dat er een gezonde toekomst zit in het bouwen van slimme, extreem energiezuinige elektrische auto’s met zonneceltechnologie.” Lex Hoefsloot, die zes jaar geleden met vier medestudenten de basis legde voor het merk, spreekt niet van een mijlpaal maar van een ‘moonshot moment’. ,,We hebben met z’n allen echt een raket naar de maan gekregen, voor mijn gevoel.”
Dat Lightyear klein begint, is niet meer dan logisch. De eerste Tesla Roadster was ooit ook niets anders dan een omgebouwde Lotus met een elektromotor. Omdat Lightyear snel wil groeien, is de 5.08 meter lange 0 peperduur en exclusief: Hoefsloot zegt tot nu toe 150 orders te hebben van (voornamelijk Nederlandse) klanten die stuk voor stuk maar liefst 250.000 euro voor hun auto betalen. Met die opbrengsten wil het Nederlandse bedrijf ervaring opdoen om in 2025 een zonnecelauto te introduceren die ‘de gemiddelde consument’ moet kunnen betalen. Die Lightyear 2 moet volgens het merk zo’n 30.000 euro gaan kosten. Of dat gaat lukken is een tweede, maar vanaf vandaag verdient Lightyear in ieder geval het voordeel van de twijfel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bange dieven beloven: Auto terug als bestolen verkoper bewakingsbeelden offline haalt
‘Klanten’ gingen er na een proefrit hondsbrutaal vandoor met zijn witte Volkswagen T-Roc terwijl garagehouder Melvin Kuipers nog zó oplette. Opmerkelijk genoeg boden de dieven aan de auto terug te geven als hij de supersnel op sociale media geplaatste beelden offline zou halen. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom hebben tunnels van die irritante gele en oranje lampen?
‘Waarom zie je altijd van die irritante gele of oranje lampen in tunnels?’, vraagt lezer Hanneke Brugmans in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Bij zonnig weer lijkt het of je een donker hol in rijdt, vervolgens worden je ogen bijna verblind wanneer je er weer uit rijdt. Bovendien voelt het niet goed, die slecht verlichte tunnels.’ -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden. -
‘Scandinavische Elon Musk’ stapt in bij Nederlandse fabrikant zonneauto's
Het Nederlandse Lightyear is nog piepjong, maar heeft al wel de aandacht weten te trekken van een gerenommeerde autobouwer. Het is de Zweedse fabrikant van supersportwagens Koenigsegg dat in Lightyear investeert en technologisch partner wordt.
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
's Werelds meest gestroomlijnde auto komt uit Nederland
De aalgladde Mercedes-Benz EQS was met een Cw-waarde van 0,20 tot voor kort het meest aerodynamische productiemodel ooit, maar de Nederlandse ‘zonnewagen’ Lightyear 0 duikt daar flink onderdoor. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen.